日本語AIでPubMedを検索
歯磨き中に適用される動機付け方法が子供の口腔衛生と歯周健康に及ぼす影響
The Effects of Motivational Methods Applied During Toothbrushing on Children's Oral Hygiene and Periodontal Health.
PMID: 33369552
抄録
本研究の目的は、子供の口腔衛生と歯周病の健康に及ぼす動機付けの方法の違いによる影響を評価することであった。 60 名の 6~12 歳児を対象に,砂時計のタイマーを使った歯磨き,ミュージックビデオを使った歯磨き,対照群のいずれかに無作為に割り付けたプロスペクティブな対照単盲検無作為化臨床試験を実施した.3つのグループはすべて、手動歯ブラシを使用するグループと電動歯ブラシを使用するグループの2つの等しいサブグループに分けられた。プラーク指数(PI)と歯肉指数(GI)を各群で測定した。得られたデータを三因子分散分析を用いて分析した. その結果,すべての群で統計学的に有意な減少が認められた(P<0.05).PI値の減少が最も大きかったのは、ミュージックビデオと電動歯ブラシを使用した群(51.8%)であったが、最も減少が少なかったのは電動歯ブラシを使用した対照群(26.1%)であった。群間での差は統計的に有意ではなかった。 プラーク指数および歯肉指数の値は、ベースライン値と比較して、すべての群で有意な減少が得られた。歯磨きの際に使用した動機付けの方法がプラーク除去と歯磨き効率の向上に寄与したが,各群間で統計的に有意な差は認められなかった.
The purpose of this study was to evaluate the effect of different motivational methods on children's oral hygiene and periodontal health. A prospective, controlled, single-blinded, randomized clinical trial was conducted with 60 six- to 12-year-olds who were randomly assigned to toothbrushing with an hourglass timer, music video, or control group. All three groups were divided into two equal subgroups: those using a manual toothbrush and those using a powered toothbrush. The plaque index (PI) and gingival index (GI) were measured in each group. The data obtained were analyzed using three-factor variance analysis. A statistically significant decrease was observed in PI and GI values in all groups (P<0.05). The highest decrease in PI values was observed in the group brushing with a music video and a powered toothbrush (51.8 percent), whereas the least decrease was observed in the control group using a powered toothbrush (26.1 percent). The differences were not statistically significant among the groups. A significant decrease in plaque index and gingival index values was obtained in all groups compared to baseline values. Although the additional motivational methods used during toothbrushing contributed to improved plaque removal and toothbrushing efficiency, no statistically significant differences were found among the groups.