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日本語AIでPubMedを検索

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Angle Orthod.2020 05;90(3):419-424. 430026. doi: 10.2319/072419-491.1.

歯列矯正用クリアアライナーの情報源としてのYouTube

YouTube as a source of information about orthodontic clear aligners.

  • Gokay Ustdal
  • Ayca Ustdal Guney
PMID: 33378436 PMCID: PMC8032314. DOI: 10.2319/072419-491.1.

抄録

目的:

YouTubeで公開されている歯列矯正用クリアアライナーに関する動画の内容、信頼性、および品質を評価すること。

OBJECTIVES: To evaluate the content, reliability, and quality of videos about orthodontic clear aligners on YouTube.

材料と方法:

研究者は、Google Trendsサイトを使用して、インターネット上で最も頻繁に使用されている歯列矯正用クリアアライナーの検索語を調べました。"Invisalign "です。その後、YouTubeで "Invisalign "というキーワードを使って検索を行いました。最初の140件の検索結果から、100本の動画が分析対象として選ばれました。内容の乏しい動画と内容の充実した動画を分類するために13点のコンテンツスコアを用い、動画の質を調べるためにグローバルクオリティースケール(GQS)を用いました。また、情報の信頼性を評価するために、5つの質問尺度を用いた。統計的評価には,Mann-Whitney U-test,χ2 検定,Pearson 相関係数を用いた。

MATERIALS AND METHODS: Researchers used the Google Trends website to determine that the most frequently used search term for orthodontic clear aligners on the Internet was: "Invisalign." A search was then conducted on YouTube using the key word "Invisalign." From the first 140 results, 100 videos were selected for analysis. A 13-point content score was used to classify poor-content and rich-content videos, and the global quality scale (GQS) was used to examine quality of the videos. To evaluate reliability of the information, a five-question scale was used. The Mann-Whitney U-test, χ2 test, and Pearson correlation coefficients were used for statistical evaluations.

結果:

YouTubeの動画のうち、33本がリッチコンテンツ、67本がプアコンテンツに分類されました。ほとんどの動画は一般人によってアップロードされており(73%)、アップロード者のほとんど(71%)は女性であった。最も多く取り上げられた内容は「説明」(65%)であり、次いで「手順」(57%)、「痛み」(52%)であった。GQSについては、ほとんどのビデオが中程度の品質と評価された(51%)。内容の乏しいビデオ群と比較して、内容の豊富なビデオ群は、GQSスコアが有意に高かった(P = 0.004)。情報の信頼性に関しては、内容の乏しいビデオ群と内容の豊富なビデオ群との間に有意な差はなかった(P > 0.05)。

RESULTS: Of the YouTube videos, 33 were classified as rich content and 67 as poor content. Most videos (73%) were uploaded by laypeople, and most uploaders (71%) were women. The most commonly discussed content was instructions (65%), followed by procedure (57%) and pain (52%). Regarding the GQS, most of the videos were evaluated as moderate quality (51%). Compared with the poor-content video group, the rich-content video group had a significantly higher GQS score (P = .004). There was no significant difference between the poor-content and rich-content groups regarding information reliability (P > .05).

結論:

YouTube上のアライナー矯正に関する動画コンテンツは概して不十分であった。動画の質は中程度であったが、情報の信頼性は概して低かった。専門家は患者に信頼できる情報源を紹介すべきである。

CONCLUSIONS: Video content on YouTube relating to aligner orthodontics was generally insufficient. The quality of videos was moderate, but the reliability of information was generally poor. Specialists should refer patients to reliable sources of information.

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