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Aust Endod J.2021 Jul;

根管治療時のトルク発生に及ぼす歯冠プレフレアとグライドパス準備の効果の比較

Comparison of the effects from coronal pre-flaring and glide-path preparation on torque generation during root canal shaping procedure.

PMID: 34288256

抄録

本研究では,ニッケル・チタン製の回転式ファイルのトルク発生に及ぼすグライドパス調製と歯冠部プレフレアの効果を評価することを目的とした.3Dプリンターで作製したレジン歯(Dentalike)の中頬側根管60本を,準備方法に応じてランダムに4群(n=15)に分けた.グループ1:OneCurveのみ、グループ2:OneGとOneCurve、グループ3:OneFlareとOneCurve、グループ4:OneFlare、OneG、OneCurve。最終的なカナルプリパレーションの際、発生したトルクを記録した。発生したトルクの合計と最大トルクを算出した。統計解析は一元配置分散分析とダンカンのポストホック比較で行った。発生トルクの合計は、グライドパスの準備と冠状のプレフレアによって減少したが(P<0.05)、最大トルクはグライドパスの準備によって減少しなかった(P>0.05)。NiTiファイルや歯根象牙質へのストレスや反力を軽減するためには、冠状のプレフレアを施したグライドパスを作成することが有効であると考えられる。

This study aimed to evaluate the effect of glide-path preparation and coronal pre-flaring on torque generation of rotary nickel-titanium files. Sixty mesiobuccal root canals of 3D printed resin teeth (Dentalike) were randomly divided into 4 groups (n = 15) according to the preparation method; Group 1: OneCurve only; Group 2: OneG and OneCurve; Group 3: OneFlare and OneCurve; Group 4: OneFlare, OneG, and OneCurve. During the final canal preparation procedure, the torque generated was recorded. The sum of generated torque and maximum torque were calculated. Statistical analysis was performed with one-way ANOVA and Duncan's post hoc comparison. The summed torque was reduced by glide-path preparation and coronal pre-flaring (P < 0.05), whereas the maximum torque was not reduced by the glide-path preparation (P > 0.05). It will be advantageous to create a glide-path with coronal pre-flaring to reduce the stress and reactive forces to the NiTi file and root dentin.