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PLoS One.2021;16(7):e0255086.

歯学部、医学部、看護学部の学生の専門分野間学習に対する準備態勢に関する混合法による研究

A mixed methods study on the readiness of dental, medical, and nursing students for interprofessional learning.

PMID: 34293058

抄録

背景:

歯学、医学、看護学において、専門家間教育(IPE)は極めて重要である。しかし、エビデンスに基づくIPEを開発するために、これらの分野間でのIPEの成果を比較した混合法研究はほとんどない。本研究では、歯学部、医学部、看護学部の学生がIPEワークショップの前後で、専門家間の学習に対する準備態勢にどのような違いがあるかを調べ、この違いの理由を明らかにすることを目的としている。

BACKGROUND: Interprofessional education (IPE) is crucial in dentistry, medicine, and nursing. However, scant mixed methods studies have compared the IPE outcomes across these disciplines to develop evidence-based IPE. This study explored the differences in the readiness of dental, medical, and nursing students for interprofessional learning before and after IPE workshops and elucidated reasons for this disparity.

方法:

2019年と2020年に日本の東京医科歯科大学で実施されたIPEワークショップに参加した歯学部、医学部、看護学部の学生からデータを入手した。参加者は,ワークショップ参加前と参加後に,検証済みの日本語版Readiness for Interprofessional Learning Scale(RIPLS)を記入した(n = 378)。ワークショップ前後のRIPLS得点の差を評価するために、ペアのt検定を実施した。学際的な得点の差を評価するためにWelchのt-検定を実施した。質的解析は説明的逐次分析法を用い,17名の歯学部学生を対象としたフォーカス・グループ・ディスカッション(FGD)を実施し,量的解析結果を説明した。

METHODS: Data were obtained from dental, medical, and nursing students who participated in IPE workshops conducted at Tokyo Medical and Dental University in Japan in 2019 and 2020. The participants filled the validated Japanese version of the Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS) before and after attending the workshops (n = 378). Paired t-tests were performed to assess differences between the pre- and post- workshop RIPLS scores. Welch's t-tests were deployed to evaluate interdisciplinary differences in their scores. Qualitative analyses were conducted using an explanatory sequential design with focus group discussions (FGDs) held with 17 dental students to explain the quantitative results.

結果:

RIPLSの総得点は,ワークショップ終了後,すべての分野で有意に増加した(p < 0.001)。歯学部生は,医学部生および看護学部生に比べ,ワークショップ前後の合計得点が有意に低かった(p<0.001).FGDでは,歯学部の学生が低い得点について説明する際に,3つの主要なテーマが得られた.1)歯学部生は専門家間の協力の必要性をほとんど感じていない,2)歯科医師は専門家間の協力の必要なく仕事をしていることが多い,3)歯学部生はワークショップへの貢献が不十分であると考えている,であった。

RESULTS: Total RIPLS scores increased significantly for every discipline after the workshops (p < 0.001). Dental students scored significantly lower pre- and post- workshop aggregates than medical and nursing students, respectively (p < 0.001). The FGDs yielded three principal themes in the explanations tendered by dental students on their lower scores: 1) dental students rarely felt the need for interprofessional collaborations, 2) dentists often worked without the need for interprofessional collaborations, and 3) dental students believed their contribution to the workshop was insufficient.

結論:

本研究の結果、歯学部、医学部、看護学部の学生の専門分野間学習に対する準備態勢に差があることが明らかとなり、これらの格差の原因となる可能性が示唆された。これらの結果は、教育環境における専門職間の協働をより重視するためのアプローチ、教育者の意識改善、ワークショップのファシリテーションスタイルの改善など、エビデンスに基づくIPEの発展に寄与するものである。

CONCLUSIONS: The results revealed divergences in the readiness of dental, medical, and nursing students for interprofessional learning, and the study illuminated possible reasons for these disparities. These outcomes will help develop evidence-based IPE by indicating approaches to place a higher value on interprofessional collaborations in educational environments, ameliorate the awareness of educators, and enhance the workshop facilitation style.