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PLoS One.2021;16(8):e0253517.

歯科医療の「ビジネス」。歯科医療サービスの選択と評価における消費者(患者)の基準

The "business" of dentistry: Consumers' (patients') criteria in the selection and evaluation of dental services.

PMID: 34358252

抄録

患者中心のケアの次元には、臨床効果や患者の安全性だけでなく、重要なこととして、医療サービスの消費者である患者の嗜好が含まれています。本研究では、年齢、性別、民族、ニュージーランドの地理的地域によってバランスの取れた249名の参加者を対象としました。オンラインアンケートを用いて、参加者の意思決定プロセスや、参加者が歯科治療を受ける際の要因や障害を明らかにしました。統計分析には、クロス集計、スピアマン相関分析、ピアソン・カイ二乗分析を用いました。来院理由で最も多かったのは、検診(77%)、清掃(57%)、痛みの緩和(36%)でした。歯科治療を受けるための最も一般的な要因は、認識されている問題を治療したいという欲求であった。費用は、歯科治療を受ける際の最も一般的な障壁でした。参加者の大半(84%)は個人経営の歯科医院に通っており、場所の利便性や専門家からの紹介が選択に影響する可能性が最も高いと考えられました。参加者は、歯科医師が示すことのできる最も重要な特徴は、治療前に治療方法を相談することだと感じていました。患者が歯科サービスを選択する理由としては、歯科検診、歯のクリーニング、痛みの緩和が最も多く挙げられました。費用と消費者の民族性は、歯科医療サービスがどのように認識され、求められているかに大きな影響を与えていました。歯科医師は、患者とのコミュニケーションだけでなく、政府の資金提供者とのコミュニケーションにおいても、口腔保健診療の価値をどのように表現するか、方向性を見直す必要があるかもしれません。

The dimensions of patient-centred care include not only clinical effectiveness and patient safety, but, importantly, the preferences of patients as consumers of healthcare services. A total of 249 participants were included in the study, with a balanced population proportional representation by age, gender, ethnicity and geographic region of New Zealand. An online questionnaire was used to identify participants' decision-making process, and what factors and barriers for participants to seek dental treatment. Cross-tabulations, Spearman correlation analysis and Pearson Chi-Square analysis were used for the statistical analyses. Three most common reasons for visit were check-up (77%), clean (57%) and relief of pain 36%). A desire to treat a perceived problem was the most common encouraging factor to seek dental care. Cost was the most common barrier to seeking dental services. The majority of participants attended a private practice (84%), with convenience of location and referral from professionals the most likely to influence their choice. Participants felt the most important trait a dental practitioner could demonstrate was to discuss treatment options with them before any treatment. Dental check-up, teeth cleaning and relief of pain were the most common reasons for patients to choose dental services. Cost and ethnicity of the consumers had a significant impact on how dental services were perceived and sought. Dental practitioners may need to reorientate how they express value of oral health practice, not just in regard to communication with patients, but also with government funding agencies.