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マインドフルネス瞑想中の脳間共活性化。献身的で臨床的な環境への示唆
Inter-brain co-activations during mindfulness meditation. Implications for devotional and clinical settings.
PMID: 34562699
抄録
マインドフルネス瞑想は、通常、個人的で内省的な活動として行われる。この実践が、一人で行う場合と誰かと一緒に行う場合とで、脳の活性化が異なるかどうかはわかっていない。瞑想のエキスパートである16組のカップルが、マインドフルネス志向の瞑想(MOM)と指示された心の迷い(IMW)のタスクを、同じ部屋に座って1回(SR)と2つの異なる部屋に座って1回(DR)の2つの条件で行った。脳波データは、4つの実験環境(MOM/SR、MOM/DR、IMW/SR、IMW/DR)において、7分間の記録セッションで自然発生的に収集された。帯域内のパワーは、脳波信号の独立した成分の別々のクラスターで計算された。前頭辺縁部(ガンマではMOM>IMW)と前頭頭頂部(シータではMOM<IMW)で見られた有意な課題効果に加えて、前頭葉(デルタではSR>DR)と後頭葉(シータとアルファではSR>DR)で有意な条件効果が見られた。さらに、課題と条件の間の有意な相互作用により、MOM/SRとMOM/DRの設定では、大脳辺縁系領域のガンマ活動が高いことが明らかになった。この効果は、性別、年齢、参加者の瞑想の専門性に起因するものではなかった。このように、二人で何かをしているときと、一人で何かをしているときとでは、脳の働きが異なることが示された。これらの違いの一部は、マインドフルネス瞑想に特有のものである。これらの違いはマインドフルネス瞑想に特有のものである。
Mindfulness meditation usually takes place as personal, introspective activity. It is not known if this practice activates the brain differently when done alone or with someone else. Sixteen couples of expert meditators performed mindfulness-oriented meditation (MOM) and instructed mind-wandering (IMW) tasks in two conditions: once sitting in the same room (SR) and once in two different rooms (DR). Spontaneous electroencephalographic (EEG) data was collected during 7-minute recording sessions in the four experimental settings (MOM/SR, MOM/DR, IMW/SR, IMW/DR). Power in band was computed in separate clusters of independent components of the EEG signals. In addition to significant task effects, found in frontolimbic (MOM > IMW in gamma) and frontoparietal locations (MOM < IMW in theta), significant condition effects were found in frontal (SR > DR in delta) and in temporo-occipital regions (SR > DR in theta and alpha). Moreover, a significant interaction between task and condition revealed higher gamma activity in limbic areas during MOM/SR vs. MOM/DR settings. This effect was not attributable to gender, age nor the meditation expertise of participants. We thus show that the brains of two people work differently when they are doing something together or alone; some of these differences are specific to mindfulness meditation. Implications for devotional and clinical settings are discussed.