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マインドフルネス瞑想を取り入れたリラクゼーションコースが大学生のストレス、レジリエンス、コーピング、マインドフルネスに及ぼす影響を複数年にわたって調査した結果
Multi-year investigation of a relaxation course with a mindfulness meditation component on college students' stress, resilience, coping and mindfulness.
PMID: 34670109
抄録
目的:
マインドフルネス瞑想の要素を取り入れたリラクゼーションコースの効果を、事前テストと事後テストの2グループに分けて、非無作為化研究デザインで検討する。
OBJECTIVE: Examine the effects of a relaxation course with a mindfulness meditation component in a two-group pre-test and post-test non-randomized study design.
対象者:
18~43歳の学部生219名(実験群:103名、対照群:116名)。
PARTICIPANTS: Participants included 219 undergraduate students (experimental group: = 103; control group: = 116), 18-43 years old.
研究方法:
介入の開始時と終了時に、ストレス、レジリエンス、コーピング、マインドフルネスの測定を行った。
METHODS: Completion of measures of stress, resilience, coping and mindfulness at the beginning and end of the intervention.
結果:
独立したサンプルテストによる分析の結果、実験群は対照群に比べて、ストレスと不適応な対処が統計的に有意に減少し、レジリエンスが増加したことが明らかになった。
RESULTS: The independent sample -test analysis revealed a statistically significant decrease in stress and maladaptive coping, and an increase in resilience in the experimental group compared to the control group.
結論:
介入後、生活機能の向上に関連する要因にプラスの影響を与え、効果が認められた。クラスルームベースの介入は、学生にとって有益であると考えられる。
CONCLUSION: Benefits were observed following the intervention by positively impacting factors associated with increased functioning in life. Classroom-based interventions could be considered beneficial for students.