あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Eur Arch Paediatr Dent.2022 Apr;23(2):199-222.

小児歯科における子どもの絵を用いた痛み、恐怖、不安、ストレス/ストレスの評価:スコープレビュー

Evaluating pain, fear, anxiety or stress/distress using children's drawings in paediatric dentistry: a scoping review.

PMID: 34699048

抄録

目的:

本研究の目的は、以下の問いに答えるために文献を系統的にレビューすることである:子どもの絵は、歯科医師が子どもの痛み、恐怖、不安、ストレス/ストレス、および歯科医師や歯科治療に関する子どもの認識をよりよく理解するための支援ツールとなりうるか?

PURPOSE: The aim of this study was to systematically review the literature to answer the question: Can children's drawings represent a helping tool so the dentist can better understand the children's pain, fear, anxiety or stress/distress and their perception concerning the dentist and/or dental treatment?

方法:

スコープ・レビューを行った。Cochrane Library、EMBASE、LILACS、LIVIVO、PsycINFO、PubMed、Scopus、Web of Science、および灰色文献を検索した。患者が小児および青年である横断的研究、準実験的研究、質的研究を対象とした。2名の著者が独立して研究を選択し、Joanna Briggs Instituteのツールを用いてデータを抽出し、方法論的質を評価した。収集したデータには、研究の特徴、描画評価/尺度、主な結果、結論が含まれる。

METHODS: A scoping review was done. Cochrane Library, EMBASE, LILACS, LIVIVO, PsycINFO, PubMed, Scopus, Web of Science, and Grey literature was searched. Cross-sectional, quasi-experimental and qualitative studies in which patients were children and adolescents were included. Two authors independently selected studies to extract data and evaluate methodological quality by using Joanna Briggs Institute tools. Data collected included: characteristics of the studies, drawing evaluation/scales, main results and conclusion.

結果:

1037件の論文のうち、25件が歯科環境や歯科医師に対する子どもの感情状態や認識を検証し、ナラティブシンセシスに含まれた。自発的に描かれた絵は、子どもの感情を特定するのに有用であった。描画は、歯科治療に関連した児童・青少年の知覚を特定するのに役立つツールであると考えられる。有効な手段を用いた研究はほとんどなかった。研究間に方法論的格差があった。

RESULTS: Out of 1037 papers were identified in search, 25 studies verified the emotional state and the children's perceptions regarding dental environment and the dentist and were included in the narrative synthesis. The spontaneous drawings were useful to identify the children's emotions. Drawings might be considered a helping tool to identify children and adolescents' perception in relation to dental treatment. Few studies used validated instruments. There were methodological disparities among studies.

結論:

絵は、子どもの痛み、恐怖、不安、ストレス/ストレス、歯科医および/または歯科治療に関する知覚を特定するための有用なツールと考えられる。今後、絵の標準化された分析を行うことが推奨される。コード https://doi.org/10.17605/OSF.IO/U5BJH .「レトロスペクティブ登録

CONCLUSIONS: The drawings can be considered a useful tool in identifying children's pain, fear, anxiety or stress/distress and perceptions about the dentist and/or dental treatment. Future studies with standardized analysis of the drawings are recommended. Code https://doi.org/10.17605/OSF.IO/U5BJH . "Retrospectively registered".