日本語AIでPubMedを検索
見て学ぶ?口腔衛生教育用ビデオと、保護者や子供向けの患者向け文書情報とを比較した系統的レビュー
Watch and learn? A systematic review comparing oral health educational videos with written patient information aimed at parents/carers or children.
PMID: 34815480
抄録
はじめに 小児う蝕は、依然として英国の主要な健康問題である。COVID-19の大流行により、歯科医院への来院を最小限に抑えるための革新的な実践を迅速に導入することが必要となった。ビデオベースの口腔衛生教育は,口腔衛生に関するアドバイスを遠隔で促進するのに役立ち,国の指針に盛り込まれている.この系統的レビューでは、ビデオ教育と書面による患者用リーフレットが、親や介護者、または子供の知識と口腔衛生行動に与える影響を評価する。合計で47件の論文が同定され、タイトルと抄録を調査することで関連性を評価した。7編の全文を評価し、参考文献リストを手作業で精査して追加文献を探した。結果 参加者の知識獲得を評価した研究は1件のみで、ベースラインとビデオ、リーフレット、衛生士主導の教育後のスコアの間に統計的有意差は認められなかった。口腔衛生行動の変化については、1つの研究では、ビデオとリーフレットのグループ間でプラークスコアの改善に有意差はないことが示された。結論 このレビューでは、異質性があり、書面とビデオによる口腔衛生教育の影響について結論を出すには、研究数が少なすぎることが確認された。現在の教育用ビデオが口腔保健の行動や知識に与える影響を評価するために、標準化された結果測定ツールが必要である。このパンデミックを乗り切るために,ビデオには大衆を教育する可能性がある.
Introduction Childhood caries remains a major UK health issue. The COVID-19 pandemic has necessitated rapid introduction of innovative practice to minimise footfall into dental clinics. Video-based oral health education could help promote oral health advice remotely and has been included in national guidance. This systematic review evaluates the impact of video education versus written patient leaflets on knowledge and oral health behaviours in parents/carers or children.Method PubMed and Medline were searched. In total, 47 articles were identified and relevance assessed by examining titles and abstracts. Seven full-text articles were assessed and reference lists manually screened for additional publications. Three studies met the inclusion criteria.Results Only one study assessed participant knowledge gain and found no statistical significance between scores at baseline and after video, leaflet or hygienist-led education. For oral health behaviour change, one study demonstrated no significant difference in plaque score improvements between video and leaflet groups. The other showed significant improvements in plaque and bleeding scores for both leaflet and video groups compared to the control.Conclusion This review identified too few studies with heterogeneity to make conclusions on the impact of written versusvideo oral health education. A standardised outcome measurement tool is needed to evaluate the impact of current educational videos on oral health behaviour and knowledge. There is potential for video to educate the masses as we navigate through this pandemic.