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Pediatr Exerc Sci.2021 Dec;:1-8.

学校内での有酸素運動とレジスタンス運動の併用による思春期女子の体力変化。出生体重との相互作用

Fitness Changes in Adolescent Girls Following In-School Combined Aerobic and Resistance Exercise: Interaction With Birthweight.

PMID: 34894627

抄録

目的:

思春期の女子生徒を対象とした指導付き校内レジスタンスおよび有酸素運動複合トレーニングプログラムの有効性を評価し、出生時の体重によって反応が異なるかどうかを調査すること。

PURPOSE: To assess the efficacy of a supervised in-school combined resistance and aerobic training program in adolescent girls and investigate whether responses differ according to birthweight.

方法:

参加者(13~17歳の女子)は、体育(PE)の授業を週2回×60分のトレーニングセッションに置き換える介入群(n=58)と、引き続き週2回×60分のカリキュラムPEに出席する対照群(n=41)のいずれかに無作為に割り付けられた。介入前と介入後に、筋力(ハンドグリップ、立ち幅跳び、腹筋)、心肺機能(20mシャトルラン)、皮膚肥大、除脂肪体重を測定し、これらの測定値の変化の間の効果量(ヘッジのg)の差を決定した。また、低体重児(<3000g)および正常出生児の介入群とPE対照群における変化も比較した。

METHODS: Participants (girls aged 13-17 y) were randomized either to an intervention replacing physical education (PE) classes with 2 × 60-minute training sessions per week (n = 58) or to a control group that continued to attend 2 × 60 minutes per week of curriculum PE (n = 41). We measured muscular fitness (handgrip, standing long jump, and sit-ups), cardiorespiratory fitness (20-m shuttle run), skinfolds, and lean body mass preintervention and postintervention and determined effect size (Hedge's g) differences between changes in these measures. We also compared changes within lower (<3000 g) and normal birthweight intervention and PE control subgroups.

結果:

介入群では、PE対照群に比べ、すべてのフィットネス指標および除脂肪体重(g=0.22~0.48)、低皮質の増加(g=0.41)において大きな改善がみられた。介入群では、すべてのフィットネス測定における改善は、正常出生体重の女子(g = 0.02-0.39)よりも低出生体重の女子(g = 0.53-0.94)のほうが大きかった。

RESULTS: The intervention group showed greater improvements in all the fitness measures and lean body mass (g = 0.22-0.48) and lower skinfold increases (g = 0.41) than PE controls. Within the intervention group, improvements in all fitness measures were larger in lower birthweight (g = 0.53-0.94) than in normal birthweight girls (g = 0.02-0.39).

結論:

カリキュラムの体育を指導付きトレーニングに置き換えることで、思春期の女性の筋力、心肺機能、身体組成のアウトカムが改善された。我々の発見は、低出生体重の参加者におけるトレーニングへの適応反応の強化を示唆するものであり、さらなる調査が必要である。

CONCLUSION: Replacing curriculum PE with supervised training improved muscular and cardiorespiratory fitness and body composition outcomes in adolescent females. Our findings suggest an enhanced adaptive response to training in participants with lower birthweight which warrants further investigation.