あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Front Public Health.2021;9:775729.

健康増進におけるWeChat公式アカウントを利用した栄養・食事健康知識の普及の影響要因について

The Influencing Factors of Nutrition and Diet Health Knowledge Dissemination Using the WeChat Official Account in Health Promotion.

PMID: 34900917

抄録

健康的な食生活の健康教育の推進は、「健康中国2030」計画の構成要素である。しかし、栄養と食事に関する健康知識が世間で注目されているかどうか、そしてそれが国民に必要とされているかどうかを報告した研究はほとんどない。 中国のある病院のWeChat公式アカウントで公開された記事の閲覧数、シェア数、読まれた数をアクセスしました。これら3つの指標のエントロピー解析を行い、影響力指数を求めた。研究の目的と内容分析の結論に基づいてアンケート調査を作成し、ユーザーの健康知識に対する要求とその影響要因を分析しました。さらに、ロジスティック回帰モデルによってリスク要因を探った。 本研究で対象とした103本の記事のうち、トップ10に入った4本の記事が栄養・食事に関するものでした。内容分析では、栄養・食事の知識の影響指数が最も高いことがわかった(<0.05)。ユーモア(β=0.224、=0.027)、栄養・ダイエット記事(β=0.776、=0.034)、カバー記事(β=0.312、=0.021)の度合いが高いほど、影響度指数に有意な影響を与えている。合計で581件のアンケートを実施し、回答者の78.1%が「最も関心のある健康知識は、栄養と食事に関するものだと思う」と回答しました。多変量ロジスティック回帰分析を行い、記事の特徴とユーザーが読む栄養・食事の知識との関連を調べたところ、性別(女性、OR:4.651、95%Cl:2.598、8.325、<0.001>)、年齢(若年成人、OR:0.358、95%Cl:0.266、0.481、<0.001>)、がんの予防知識(OR:4.333、95%Cl:2.262、8.299、<0.001>)、漢方薬(OR:2.121、95%Cl:1.064、4.230、=0.0.033)、知識獲得のアプローチ(友人の輪(OR:2.586、95%Cl:1.373、4.868、=0.003)、ソーシャルメディア(OR:2.183、95%Cl:1.204、3.960、=0.010))、病院(OR:3.194、95%Cl:1.793、5.692、<0.001)、テレビメディア(OR:4.348, 95%Cl: 2.341, 8.077, and < 0.001)]、ソーシャルメディア戦略[専門性と権威(OR: 2.354, 95%Cl: 1.231, 4.505, and = 0.006)]は、ユーザーが栄養・食事の知識を読み取ることと統計的に有意な関係があるという。 栄養と食事の知識は、健康情報発信に対するWeChatユーザーのエンゲージメントに貢献する可能性がある。栄養学の専門家は、科学的な普及能力を向上させ、健康増進のためにソーシャルメディアを効果的に利用すべきである。

The promotion of a healthy diet health education is a component of the "Healthy China 2030" plan. However, few studies have reported whether health knowledge about nutrition and diet has gained public attention, and whether it is needed by the public. The numbers of views, shares, and reads of articles published by the official WeChat account of a hospital in China were accessed. The influence index was obtained the entropy analysis of these three indices. A questionnaire survey was developed based on the purpose of the study and the conclusion of the content analysis, which conducted to analyze users' requirements for health knowledge and their influencing factors. Moreover, risk factors were explored by logistic regression models. Of the 103 articles considered in this study, four articles in the Top 10 were related to nutrition and diet. The influence index of nutrition and diet knowledge was found to be the highest in the content analysis ( < 0.05). The higher degrees of humor (β = 0.224, = 0.027), nutrition and diet articles (β = 0.776, = 0.034), and cover articles (β = 0.312, = 0.021) have significant influences on the influence index. In total, 581 questionnaires were obtained, and 78.1% of the respondents reported believing that the health knowledge of greatest concern was that related to nutrition and diet. Multivariate logistic regression analyses were conducted to explore the associations between the features of the articles and users reading nutrition and diet knowledge; it was found that gender (female, OR: 4.651, 95%Cl: 2.598, 8.325, and < 0.001), age (young adult, OR: 0.358, 95%Cl: 0.266, 0.481, and < 0.001), cancer precaution knowledge (OR: 4.333, 95%Cl: 2.262, 8.299, and < 0.001), traditional Chinese medicine (OR: 2.121, 95%Cl: 1.064, 4.230, and = 0.033), the knowledge acquisition approach [circle of friends (OR: 2.586, 95%Cl: 1.373, 4.868, and = 0.003), social media (OR: 2.183, 95%Cl: 1.204, 3.960, and = 0.010)), hospitals (OR: 3.194, 95%Cl: 1.793, 5.692, and < 0.001), television media (OR: 4.348, 95%Cl: 2.341, 8.077, and < 0.001)], and social media strategies [professionalism and authority (OR: 2.354, 95%Cl: 1.231, 4.505, and = 0.006)] have statistically significant relationships with users reading nutrition and diet knowledge. Nutrition and diet knowledge could contribute to WeChat user engagement of health information dissemination. Nutrition professionals should improve the scientific popularization ability and effectively use social media for health promotion.