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医療センターにおける歯科用ユニットの水質改善プログラム
A program to improve the quality of dental unit water in a medical center.
PMID: 34964798
抄録
歯科用ユニットウォーターライン(DUWL)の水質は、患者の安全に関連している。DUWLの水質改善プログラムは、20年前のDUWL設置当時から策定されていない。本研究は、歯科用ユニット水の水質改善プログラムを提供するものである。改善プログラムは、朝、診療前にDUWLを5分間排出し、一晩中管路内に残留した水を洗い流すこと、同じデンタルチェアユニット(DCU)の水質が連続して不適格であることが判明した場合、ハンドピースコネクターを75%アルコールで週1回消毒し、古いコネクターと交換すること、給水システムおよび管路を月1回消毒すること、DCUメンテナンス作業基準の設定およびスタッフの教育訓練を行うことなど、段階的に実施した。2016年から2018年にかけて、18のDCUの水質を微生物培養によって検査した。200コロニー形成単位を超えるコロニーは不適格と分類された。このプログラムは、プレテスト段階、フェーズ1、メンテナンス段階、フェーズ2に分けられた。カイ二乗検定を用いて、改善プログラムの各段階における不適格水質数の差を算出した。試験前段階の水質率(高水質数/高水質数+低水質数)は58.3%であった。第1段階では、介入前と介入後の水質率はそれぞれ64.8%(35/54)と92.2%(83/90)であった(P < 0.001)。第1相終了後、質は100%に達した。しかし、維持期には75%まで低下した。その後、DUWLへの消毒をさらに毎月行うことで、改善プログラムのフェーズ2に進んだ。フェーズ2では、品質率は62/73(84.9%)であったが、介入後は142/144(98.6%)に改善した(P < 0.001)。品質率は再び100%に達し、その後も100%を維持した。結論として、改善プログラムの4つのステップにより、患者の安全にとって重要なDUWLの水質が改善された。
The water quality of dental unit waterlines (DUWLs) is associated with patient safety. No program for DUWL water quality improvement has been formulated since the time they were established 20 years ago. This study provides an improvement program for the quality of dental unit water. The improvement program was implemented step by step: discharge of DUWLs for 5 minutes in the morning before clinical service to flush out the water left in the pipeline overnight; weekly disinfection of the handpiece connector with 75% alcohol and replacement of the old connector when the water quality of the same dental chair unit (DCU) was continuously found to be unqualified; monthly disinfection of the water supply system and pipeline; and establishment of DCU maintenance work standards and staff education and training. From 2016 to 2018, the water quality of 18 DCUs was tested by microorganism culture. The colonies >200 colony forming unit were categorized as unqualified. This program was divided into a pre-test phase, Phase 1, a maintenance phase, and Phase 2. A Chi-square test was used to calculate the difference of unqualified water quality numbers between each phase of the improvement program. In the pre-test phase, the water quality rate (high quality number/high-quality number + low-quality number) was 58.3%. In Phase 1, the quality rate before and after the intervention was 64.8% (35/54) and 92.2% (83/90) (P < .001), respectively. After Phase 1, the quality rate reached 100%. However, the quality rate dropped to 75% during the maintenance phase. Then, we proceeded into Phase 2 of the improvement program by further monthly disinfection to DUWLs. In Phase 2, the quality rate was 62/73 (84.9%) and improved to 142/144 (98.6%) after the intervention (P < .001). The quality rate reached 100% once again and was maintained at 100% thereafter. In conclusion, the 4 steps of the improvement program improved the water quality of the DUWL, which is important for patient safety.