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歯科衛生士教育における自己評価の臨床能力への影響
The Effects of Self-Assessment on Clinical Competence in Dental Hygiene Education.
PMID: 35418495
抄録
認定基準では、歯科衛生士の卒業生は自己評価能力を身につけて専門職に就くことが求められており 歯科衛生士教育では、カリキュラムを通して自己評価能力を育成することが不可欠である。本研究の目的は、テクニカルスキル開発における自己評価戦略が臨床能力に及ぼす影響を評価し、自己評価活動に参加することの効果に関する学生の見解を記録することである。前臨床コースに在籍する全学生(n=50)が、自己評価を紹介するベースライン講義を受講した。学期中、学生は自己評価活動を行った。この活動は、インスツルメンテーションの原理を実演しながら自分の手を録画したものを見直すことからなる。学生は、自己評価フォームを使用して、自分のパフォーマンスを評価し、自己認識した欠陥を改善するための計画を提出した。すべての能力試験のスコアは、自己評価と臨床能力の間に有意な関係があるかどうかを調べるために、カイ二乗検定を使用して分析された。最終的なコンピテンシー評価のスコアは、記述統計学を用いて前年度(対照群)のスコアと比較された。臨床能力、欠陥、準備、自律的に学習する能力、自信、批判的思考、学習への積極的関与に関する項目を含む質的調査を、コース修了生に配布した。カイ二乗分析により、自己評価戦略を受けた学生グループ(n=50)と受けなかった学生グループ(n=56)の間で、技術的スキルの発達に統計的有意性は認められなかった(p = 0.39)。コース終了時には、合計21名(44%)の受講生がアンケートに回答した。その結果、自己認識と自信の向上、技能開発の強化、自己評価の意義、学生の関与の増加、講師からのフィードバックへの要望が明らかになった。自己評価は臨床能力に影響を与えなかったが、機器の誤操作を自己修正するのに有効である可能性がある。学生は、自己評価活動への参加が、自分のパフォーマンスを効果的に評価し、スキルセットを向上させ、関与を高め、自己認識、自信、批判的思考を強化するのに役立つと感じた。
Accreditation standards require dental hygiene graduates to enter the profession with self-assessment skills and It is imperative for dental hygiene education to foster self-assessment skills throughout the curriculum. The purpose of this research was to evaluate the effect of self-assessment strategies on clinical competence in technical skill development and document student perspectives about the effects of participating in self-assessment activities. All students enrolled in a pre-clinical course (n=50) attended a baseline lecture introducing self-assessment. Throughout the semester students performed self-assessment activities, which consisted of reviewing recordings of their hands while demonstrating instrumentation principles. Students used a self-assessment form to evaluate their performance and provide a plan to improve their self-identified deficiencies. Scores for all competency exams were analyzed using Chi-square tests to determine whether there was a significant relationship between self-assessment and clinical competency. Scores on the final competency evaluation were compared to those from the previous academic year (control group) using descriptive statistics. A qualitative survey including items about clinical performance, deficiencies, preparedness, ability to learn autonomously, self-confidence, critical thinking, and active engagement in learning, was distributed to students who successfully completed the course. Chi-square analysis determined no statistical significance (p =0.39) in the technical skill development between student groups that were (n=50) and were not exposed (n=56) to self-assessment strategies. A total of 21 participants (44%) completed the survey at the end of the course. Results revealed heightened self-awareness and confidence, enhanced skill development, the significance of self-assessment, increased student engagement, and the desire for instructor feedback. While self-assessment did not impact clinical competency, it may be useful in fostering self-correction of instrumentation errors. Students felt participation in self-assessment activities helped to effectively evaluate their performance, improve skillset, increase engagement, and strengthen self-awareness, confidence, and critical thinking.