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学部生が行ったCAD-CAMエンドクラウンの生存率
Survival Rate of CAD-CAM Endocrowns Performed by Undergraduate Students.
PMID: 35486509
抄録
目的:
本研究は、学部生が指導した歯内療法治療歯(ETT)のコンピュータ支援設計・コンピュータ支援製造(CAD-CAM)エンドクラウンレストレーションの成功率を評価することを目的としたものである。また、失敗の原因となる可能性のある要因を明らかにすることを目的とした。
OBJECTIVES: This study aimed to evaluate the success of computer-aided design-computer-aided manufacturing (CAD-CAM) endocrown restorations of endodontically treated teeth (ETT) performed by supervised undergraduate students. The study also intended to identify possible factors that may lead to failures.
方法と材料:
この観察型オープンコホート研究は、2011年7月から2018年5月までに研修医と学部生が4、5、6年目に行ったエンドクラウン修復の臨床データに基づくものである。アーチ上にエンドクラウンを装着した歯があるかどうかを主な基準として、修復した歯の生存率を算出した。残存したエンドクラウンの質はFDI基準を参考に評価した。失敗例は、良好と好ましくないに分類された。
METHODS AND MATERIALS: This observational open cohort study was based on clinical data from endocrown restorations performed by residents and undergraduate students in their 4th, 5th, and 6th year from July 2011 to May 2018. The presence of a tooth with an endocrown on the arch was the main criteria used to calculate the survival rate of restored teeth. The quality of the remaining endocrowns was evaluated referring to the FDI criteria. The cases of failure were categorized into either favorable or unfavorable.
結果:
315人の患者に343本のETTがエンドクラウンで修復された。そのうち199人、225本のエンドクラウンを56±26ヶ月間追跡調査した。修復された歯の生存率は81.8%であり、9年後の推定Kaplan-Meier生存率は71.8%であることがわかった。41例の失敗例のうち、32例は良好(デボンディングおよび/またはセラミック破砕)、9例は不良であった。
RESULTS: A total of 343 ETT were restored with endocrowns in 315 patients. Among them, 199 patients encompassing 225 endocrowns were followed during a 56 ± 26 month period. The survival rate of restored teeth was found to be 81.8%, the estimated Kaplan-Meier survival rate being 71.8% at 9 years. Among the 41 failed cases, 32 were favorable (debonding and/or ceramic fractures) and 9 were unfavorable.
結論:
CAD-CAM技術を用いた臼歯部エンドクラウンレストレーションは、失敗のリスクが低く、学部生でも実施することが可能である。厚みの不足や保持力の低下による失敗を避けるために、各エンドクラウンの処置の全工程を網羅した教師の監督を強化することができる。
CONCLUSION: Endocrown restorations of posterior ETT using CAD-CAM technologies could be carried out by undergraduates with a low risk of failure. Teacher supervision could be reinforced, covering all steps of each endocrown procedure in order to avoid failures due to insufficient thickness or loss of retention.