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Braz Oral Res.2022;36:e085.

根管形成および回転式器具の機械的特性に対するニッケルチタン合金の影響

Effect of nickel-titanium alloys on root canal preparation and on mechanical properties of rotary instruments.

PMID: 35703710

抄録

本研究の目的は,異なるNiTi合金で製造された回転システムの湾曲根管治療の品質,ねじり疲労,および繰返し疲労を評価することである.曲率15°~30°の単根管90本をスキャンし,使用したロータリーシステムによって3群に分けた.BT-Race(BTR):10.06,35.00,35.04,SequenceRotaryFile(SRF):15.04,25.06,35.04,ProDesignLogic(PDL):25.01,25.06,35.05.各システムは3つの標本に使用された.歯は準備され,スキャンされ,根管の体積の増加,輸送,センタリング能力を評価するために分析された.グライドパスインスツルメント(BTR 10.06,SRF15.04,PDL25.01)のねじり疲労とフィニッシングインスツルメント(BTR 35.04,SRF35.04,PDL35.05)の繰返し疲労は,完全に新しい器具(n=10)および3回使用後の器具(n=10)の分析により得られた.ねじり疲労試験および繰返し疲労試験後,新品および使用済みインスツルメントの破断面を走査型電子顕微鏡で観察したところ,次のような結果が得られた.体積の増加,管腔輸送量,およびセンタリング能力には,各群間に有意差は認められなかった(p > 0.05).ねじり試験では,新品・中古ともにSRF15.04が最も高いトルク値を示し,次いでPDL25.01,BTR10.06となった(p<0.05).PDL 25.01は新品・中古品ともに角のたわみ量が多く、SRF 15.04とBTR 10.06がそれに続いた(p<0.05)。繰返し疲労に関しては,PDL 35.05は新品および中古品ともに,SRF 35.04およびBTR 35.04よりも長い時間と多くの繰返し数を必要とした(p<0.05).臨床使用はBTRのねじり疲労に影響を与えたが,繰返し疲労は有意な影響を受けなかった(p<0.05).いずれのロータリーシステムも湾曲した管路を良好に整復することができ,3つの検体に対して安全に使用することができた.ねじり疲労に関しては,SRF15.04が高いトルクを示し,PDL25.01が高い角度のたわみを示した.BTR 10.06は臨床使用による影響が最も大きかった.PDL 35.05は繰返し疲労に対してより大きな耐性を示した.

The aim of this study was to evaluate the quality of curved root canal preparation, torsional fatigue, and cyclic fatigue of rotary systems manufactured with different NiTi alloys. Ninety single-rooted canals with curvatures of 15° to 30o were scanned and divided into three groups according to the rotary system used: BT-Race (BTR) - 10.06, 35.00, 35.04; SequenceRotaryFile (SRF) - 15.04, 25.06, 35.04; and ProDesignLogic (PDL) - 25.01, 25.06, 35.05. Each system was used on three specimens. The teeth were prepared, scanned, and analyzed to assess increase in volume, transportation, and centering ability of the root canal. Torsional fatigue of glide path instruments (BTR 10.06, SRF 15.04 and PDL 25.01) and cyclic fatigue of the finishing instrument (BTR 35.04, SRF 35.04 and PDL 35.05) were obtained by analyzing completely new instruments (n = 10) and instruments after they had been used three times (n = 10). After the torsional and cyclic fatigue tests, the fractured surface of the new and used instruments were examined by scanning electron microscopy. Increase in volume, canal transportation, and centering ability showed no significant differences among the groups (p > 0.05). The torsional test showed that SRF 15.04 produced the highest torque values for both new and used instruments, followed by PDL 25.01 and BTR 10.06 (p < 0.05). PDL 25.01, both new and used, exhibited higher values of angular deflection followed by SRF 15.04 and BTR 10.06 (p < 0.05). As regards cyclic fatigue, use of PDL 35.05, both new and used, required a longer time and larger number of cycles than did SRF 35.04 and BTR 35.04 (p < 0.05). Clinical use affected the torsional fatigue of BTR; however, cyclic fatigue was not significantly affected (p < 0.05). All rotary systems were able to prepare the curved canals satisfactorily and were used safely on the three specimens. Relative to torsional fatigue, SRF 15.04 exhibited a higher torque, and PDL 25.01, higher angular deflection. BTR 10.06 was the most affected by clinical use. PDL 35.05 showed greater resistance to cyclic fatigue.