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小児歯科における4~14歳児の歯科恐怖と不安を緩和するための心理学的行動管理技法:系統的レビューとメタ分析
Psychological behavior management techniques to alleviate dental fear and anxiety in 4-14-year-old children in pediatric dentistry: A systematic review and meta-analysis.
PMID: 35915712
抄録
小児の非協力的な行動は、歯科治療の効率的な提供を妨げる可能性がある。そのため、行動管理技法が利用可能であるにもかかわらず、歯科治療中の恐怖や不安を効果的に軽減し、治療に対する子どもの態度に変化を与え、保護者にも受け入れられる心理学的行動管理技法を探索する必要がある。我々のシステマティック・レビューの目的は、恐怖と不安のレベル、臨床家による使いやすさ、様々な手術手技における適用、および保護者の受容を評価することにより、小児歯科治療における子どもの行動を管理するための様々な心理的行動管理技法の有効性を明らかにすることである。2011年1月1日から2020年12月31日までに発表された研究を対象に、PubMed、Google Scholar、Scopus、Web of Science、Cochraneの各データベースにおいて、2名のレビュアーによる系統的検索を行った。対象とした研究は、4~14歳の小児を対象に、歯科治療中の恐怖・不安レベルや行動の変化を評価することで、さまざまな心理学的行動管理法の有効性を評価した臨床研究である。選択された研究は、高、中、低に分類された所定の基準により質が評価された。検索戦略により、7147件の論文が得られた。タイトルと抄録をスクリーニングした結果、重複のない60の論文が選ばれ、さらに全文をスクリーニングした。最終的に、15論文がシステマティックレビューに、3論文がメタアナリシスに組み入れられた。その結果、すべての心理学的行動管理法が恐怖と不安の軽減に有効であると結論づけられた。非侵襲的な処置においては、従来の心理学的行動管理技法が有効であるが、侵襲的な処置においては、他の新しい心理学的行動管理技法がより良い結果を示した。さまざまな技法に関する親の受容性については、いずれの研究でも議論されていない。
Child's uncooperative behavior can impede the efficient delivery of dental care. Therefore, in spite of exceeding availability of behavior management techniques there is a need to search for a psychological behavior management technique that effectively reduces fear and anxiety during dental treatment and instill a change in child's attitude toward the treatment and is also acceptable by the parents. The aim of our systematic review is to determine the efficacy of various psychological behavior management techniques in managing a child's behavior in pediatric dentistry by assessing the fear and anxiety levels, ease of use by the clinician, application in various operative procedures, and parental acceptance. A systematic search was conducted by two reviewers in databases PubMed, Google Scholar, Scopus, Web of Science, and Cochrane for the studies published from January 1, 2011, to December 31, 2020. Studies included were clinical studies which evaluated the efficacy of various psychological behavior management techniques by evaluating the fear and anxiety levels and the changes in behavior during dental treatment in children aged between 4 and 14 years. The studies selected were then assessed for quality with the help of predetermined criteria which categorized the studies into high, medium, and low. Through search strategy, 7147 articles were yielded. After screening through titles and abstracts, 60 nonduplicated articles were selected which were further screened for full text. At the end, 15 articles were included in systematic review and 3 articles for meta-analysis. It was concluded that all the psychological behavior management techniques aided in reduction of fear and anxiety. In noninvasive procedures, conventional psychological behavior management techniques can be effective but in invasive procedures other newer psychological behavior management techniques showed better results. The aspect of parental acceptance regarding various techniques was not discussed in any of the included studies.