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Int J Dent Hyg.2022 Aug;

口腔衛生向上のための理論に基づく行動介入に関する青年期の経験-定性的インタビュー調査

Adolescents' experiences of a theory-based behavioral intervention for improved oral hygiene - a qualitative interview study.

PMID: 35925040

抄録

目的:

十分な口腔衛生状態、すなわち自己完結型の感染対策は、歯周病予防に極めて重要である。疫学調査により、スウェーデンの青少年における口腔衛生状態の悪さが明らかになり、より効果的な予防プログラムの必要性が示唆されている。本研究の目的は、口腔衛生状態を改善するための個人を中心とした理論に基づく口腔衛生教育プログラムに対する青少年の経験を分析することである。

OBJECTIVES: Adequate oral hygiene, i.e. self-performed infection control, is crucial to prevent periodontal disease. Epidemiological studies reveal poor oral hygiene conditions among Swedish adolescents and indicate a need for more effective prevention programs. The aim of the current study was to analyze adolescents' experiences of a person-centered, theory-based, oral health education program for improved oral hygiene.

方法:

先行する臨床フィールド研究(ClinicalTrials.gov NCT02906098)において、歯科衛生士が個人中心型の教育プログラムに沿って治療を行った 19 名の青少年にインタビューを行い、データを取得した。研究参加者は、スウェーデンのヴェストラ・ゲータランド地方にある様々な社会人口統計学的プロファイルを持つ地域の診療所で治療を受けた男女の青年を反映するように選択された。インタビューは音声録音され、逐語的に書き起こされ、質的内容分析で分析された。

METHODS: Data were obtained by interviewing 19 adolescents treated by dental hygienists in accord with the person-centered education program in a preceding clinical field study (ClinicalTrials.gov NCT02906098). Study participants were selected to reflect a variation of male and female adolescents, treated at clinics in areas with various socio-demographic profiles within Region Västra Götaland, Sweden. Interviews were audio-taped, transcribed verbatim and analyzed with qualitative content analysis.

結果:

主要なテーマが特定された。有益な口腔衛生行動への誘導と挑戦の旅路にある青年たち」であった。この結果は、治療における人間中心的アプローチの重要性を明らかにするものである。青少年は、行動変容の基礎となる口腔衛生状態の改善の重要性について個人レベルでの洞察を述べている。また,歯科衛生士による指導・支援のもとで行動を計画し,モニタリングすることは,変化を促し,さらなる行動努力を促すと考えられた.しかし,青少年は口腔衛生習慣を継続するための注意喚起と支援の必要性を訴えた.

RESULTS: A main theme was identified: 'Adolescents on a guided and challenging journey towards beneficial oral hygiene behavior'. The results elucidate the importance of a person-centered approach in therapy. The adolescents described insight on a personal level about the importance of improved oral hygiene as fundamental for behavioral change. Planning and monitoring of the behavior, with guidance and support by the dental hygienist, was considered to facilitate change and encouraged further behavioral efforts. However, the adolescents expressed a need of reminders and support to keep-up oral hygiene routines over time.

結論:

本研究は、青少年の有益な健康行動を増加させるための教育的介入において重要な要因に関する知識をもたらし、そのような介入のさらなる改善のための領域を強調するものであった。

CONCLUSIONS: The study brings knowledge on factors of importance in educational interventions to increase beneficial health behaviors among adolescents and emphasize areas for further improvements of such interventions.