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Community Dent Health.2022 Aug;39(3):211-216.

不正咬合が学業成績に及ぼす心理社会的影響。階層的分析

Psychosocial impact of malocclusion in the school performance. A Hierarchical Analysis.

PMID: 35980002

抄録

目的:

青年期における不正咬合の心理社会的影響と学業成績との関連を明らかにすること。

OBJECTIVE: To identify any association between the psychosocial impact of malocclusion and academic performance in adolescents.

方法:

公立学校に在籍する10~14歳の青年297人をサンプルとした横断研究。社会経済的、人口統計学的、心理学的特徴を問う自己記入式質問票と歯科審美の心理社会的影響質問票(PIDAQ)を教室で実施した。学校からは、学校成績に関する資料(ポルトガル語科目の平均成績、欠席率)が提供された。概念構造が構築され、独立変数が学校成績(アウトカム)のロジスティック・モデルに階層的に挿入された。独立変数は以下の通りである:性別、年齢、う蝕の状態(DMFT)、矯正治療の必要性(IOTN-DHC)、心理的影響(PIDAQ)、学校へのコミットメント(授業欠席と欠席)である。

METHODS: Cross-sectional study in a sample of 297 adolescents aged 10 to 14 years old enrolled in public schools. A self-complete questionnaire enquiring about socioeconomic, demographic, and psychological characteristics and the Psychosocial Impact of Dental Aesthetics Questionnaire (PIDAQ) was administered in classrooms. The school provided documents related to School Performance (average grade in the Portuguese subject and absences). A conceptual structure was built, and independent variables were inserted hierarchically into logistic models for school performance (outcome). Independent variables were: Gender, age, caries status (DMFT), orthodontic treatment need (IOTN-DHC), psychological impact (PIDAQ) and school commitment (class absences and missed classes).

結果:

う蝕経験(OR = 2.77、95%CI: 1.23-6.23)、矯正治療の必要性(OR = 0.40、95%CI: 0.18-0.91)、心理的影響(OR = 2.70、95%CI: 1.16-6.30)を報告した青年を持つ男子(OR = 3.56、95%CI: 1.54-8.21)は、学業成績が悪かった。

RESULTS: Boys (OR = 3.56; 95% CI: 1.54-8.21) with caries experience (OR = 2.77; 95% CI: 1.23-6.23), need for orthodontic treatment (OR = 0.40; 95% CI; 0.18-0.91) and adolescents who reported a psychological impact (OR = 2.70; 95% CI: 1.16-6.30) had worse school performance.

結論:

矯正治療の必要性による心理的影響を報告したう蝕および不正咬合の経験のある男児は、学業成績が悪化する可能性が高い。

CONCLUSION: Boys with caries and malocclusion experience who reported the psychological impact of the need for orthodontic treatment are more likely to have worse school performance.