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歯内療法トレーニングプログラムにおける歯内療法複雑性評価ツール(E-CAT)の有効性と合併症の予測能力
Effectiveness of Endodontic Complexity Assessment Tool (E-CAT) on the Undergraduate Students in an Endodontic Training Program and its Predictive Capability for Complications.
PMID: 36519517
抄録
はじめに:
歯学生は、根管治療(RCT)を行う際に多くの課題に直面する。歯内療法複雑性評価ツール(E-CAT)は、歯科医師が治療を開始する前にRCTの複雑性を評価することを支援するために開発された。
INTRODUCTION: Dental students face a number of challenges when it comes to performing root canal treatments (RCTs). The Endodontic Complexity Assessment Tool (E-CAT) was developed to assist dental practitioners in assessing the complexity of RCTs before beginning treatment.
方法:
E-CATは、教育者と学生がそれぞれ独立して記入した。教育者がスコアと複雑さのクラスを記録できるように、教育者と学生のフォームをウェブサイト(https://www.e-cat.uk/)に転送した。学生は、症例の複雑さのレベルを知ってから歯内療法を開始した。教育者は、治療開始から1ヶ月後まで、すべての症例で遭遇した合併症を記録する責任を負っていた。
METHOD: The E-CAT was filled out independently by both the educator and the student. To allow educators to record scores and complexity classes, they transferred their and students' forms to the website https://www.e-cat.uk/. Students began endodontic treatment after learning about the complexity level of the case. The educators were responsible for recording any complications encountered in every case from the outset to one month after treatment.
結果:
小学4年生33名、5年生37名、計70名の生徒が研究に参加した。E-CATスコアの高い症例では,E-CATスコアの低い症例と比較して,誤診,アクセスキャビティ不良,ファーカスまたはコロナルサードパーフォレーション,根管治療器具不足,作業長減少,根管閉塞,オーバープレパレーション,不完全根管充填,オーバーフィリングなどの合併症を有意に多く経験した(p<0.05).また,合併症の発生回数(r=0.40,p<0.001),治療回数(r=0.44,p<0.001),教師のサポート(r=0.24,p<0.001)はE-CATスコアと正の相関があった(p<0.05).
RESULTS: A total of 70 students, 33 in fourth and 37 in fifth-grade, were included in the study. In the cases with higher E-CAT scores, complications such as misdiagnosed, faulty access cavity, furca or coronal third perforation, insufficient root canal instrumentation, working length loss, canal blockage, overpreparation, incomplete root canal filling and overfilling were experienced significantly more often compared to the cases with lower E-CAT scores (p<0.05). The number of complications (r=0.40, p<0.001), treatment sessions (r=0.44, p<0.001), and teacher support (r=0.24, p<0.001) positively correlated with E-CAT score (p<0.05).
結論:
E-CATは、歯科学生が複雑な根管解剖や治療中に起こりうる合併症などの技術的課題を理解するために有効なツールである。また,教育者は,E-CATを使用して,事前に臨床ケースを選択し,同じ複雑さのケースを提供することによって,学生のトレーニングを標準化することができる.
CONCLUSION: The E-CAT is an effective tool for assisting dental students in understanding technical challenges, such as complex root canal anatomy and possible complications during treatment. Educators can also use e-CAT to pre-select clinical cases and standardize student training by offering cases of equal complexity.