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家族中心教育は1型糖尿病患者の治療アドヒアランス、グリコシル化ヘモグロビン、血糖値を改善するか?無作為化臨床試験
Does family-centred education improve treatment adherence, glycosylated haemoglobin and blood glucose level in patients with type 1 diabetes? A randomized clinical trial.
PMID: 36550064
抄録
目的:
1型糖尿病患者における家族中心教育の治療継続性,グリコシル化ヘモグロビン値および血糖値への影響を検討する。
AIM: To investigate the effect of family-centred education on treatment adherence, glycosylated haemoglobin and blood glucose level in patients with Type 1 Diabetes Mellitus.
デザイン:
無作為化比較試験。
DESIGN: Randomized controlled trial.
方法:
1型糖尿病患者60名を介入群と対照群に無作為に割り付けた。データは、人口統計学的およびModanloo Adherence to Treatment Questionnairesを使用して収集された。介入群では、患者は12回の家族中心の教育セッションを受けた。
METHODS: Sixty patients with Type 1 Diabetes Mellitus were randomly allocated into the intervention and control group. Data were collected using demographic and Modanloo Adherence to Treatment Questionnaires. The patients received 12 family-centred educational sessions in the intervention group.
結果:
介入後、2群間で治療アドヒアランスの平均スコアに有意差が認められた(p<0.001)。介入群では家族中心教育後に治療継続率の平均点が有意に上昇した。空腹時血糖値および糖化ヘモグロビンA1Cの平均点は,介入後,介入群で有意に減少した(p<0.001).
RESULTS: A significant difference was found in the mean score of treatment adherence between the two groups after the intervention (p < 0.001). The mean score of treatment adherence significantly increased in the intervention group after family-centred education. The mean score of Fasting Blood Glucose and Glycosylated Haemoglobin A1C significantly decreased in the intervention group after the intervention (p < 0.001).
結論:
1型糖尿病患者に対する教育方法として、家族中心型教育を重要視する必要がある。
CONCLUSION: Relevant authorities need to consider family-centred education as one of the most important education methods in Type 1 Diabetes Mellitus patients.
試験登録:
IRCT20131112015390N4; 2020年8月21日。
TRIAL REGISTRATION: IRCT20131112015390N4; August 21, 2020.