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Exp Brain Res.2023 Feb;241(2):559-570.

自閉症スペクトラム障害の青年における行動観察と言語

Action viewing and language in adolescents with autism spectrum disorder.

PMID: 36625967

抄録

ミラーニューロンシステムは前頭葉から頭頂葉にかけての領域からなり、目標に向けた行動実行と観察の両方に反応する。より広い行動観察ネットワークは、特に行動の観察に関与し、運動行為の目標、他者の意図、共感、言語の理解に役割を果たすと考えられています。全てではありませんが、多くの研究で、自閉症スペクトラム障害におけるミラーニューロンシステムまたは行動観察ネットワークの機能不全が見つかっています。本研究の目的は、目標指向性行動の観察fMRIパラダイムを用いて、自閉症スペクトラム障害の行動観察ネットワークを調べ、前頭葉の活性化が言語能力と関連するかどうかを明らかにすることであった。11〜17歳の自閉症スペクトラム障害の青年(n=23)と定型発達の青年(n=20)が比較された。全体として、活性化には群間差はなかったが、表現能力に障害のある自閉症スペクトラム群(n=13)では、行動視認時に下前頭と下頭頂の活性化が有意に減少した。対照群では、右上荻野回活性は表現力の高さと関連し、両側上荻野回と左オペラ座活性は言語-ジェスチャー統合の高さと関連した。この結果は、行動観察ネットワークの機能不全が、表出性言語障害を持つ自閉症スペクトラム障害のサブグループを特徴づけている可能性を示唆している。したがって、この機能障害ネットワークを標的とした介入は、この自閉症スペクトラムサブグループの表出言語を改善する可能性がある。今後の治療研究では、脳と行動の関係に基づいて治療アプローチを個別化する必要がある。

The mirror neuron system consists of fronto-parietal regions and responds to both goal-directed action execution and observation. The broader action observation network is specifically involved in observation of actions and is thought to play a role in understanding the goals of the motor act, the intention of others, empathy, and language. Many, but not all, studies have found mirror neuron system or action observation network dysfunction in autism spectrum disorder. The objective of this study was to use observation of a goal-directed action fMRI paradigm to examine the action observation network in autism spectrum disorder and to determine whether fronto-parietal activation is associated with language ability. Adolescents with autism spectrum disorder (n = 23) were compared to typically developing adolescents (n = 20), 11-17 years. Overall, there were no group differences in activation, however, the autism spectrum group with impaired expressive language (n = 13) had significantly reduced inferior frontal and inferior parietal activation during action viewing. In controls, right supramarginal gyrus activation was associated with higher expressive language; bilateral supramarginal and left pars opercularis activation was associated with better verbal-gesture integration. Results suggest that action-observation network dysfunction may characterize a subgroup of individuals with autism spectrum disorder with expressive language deficits. Therefore, interventions that target this dysfunctional network may improve expressive language in this autism spectrum subgroup. Future treatment studies should individualize therapeutic approaches based on brain-behavior relationships.