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Int Dent J.2023 Apr;

学部生を対象とした歯周病スケーリングの多感覚的前臨床トレーニング戦略

Multisensory Preclinical Training Strategy of Periodontal Scaling for Undergraduates.

PMID: 37045688

抄録

背景:

歯肉縁下スケーリングの見えにくさは、歯周治療成績に影響を及ぼす最も重要なマイナス要因である。そこで、歯周病治療の前臨床教育において、触覚・聴覚・視覚のフィードバックによる多感覚的な指導を行い、スケーリングの見えにくさを解消し、術後合併症を最小限に抑え、患者の治療体験を向上させることを目的とする。

BACKGROUND: Invisibility of subgingival scaling is the most important negative factor affecting the performance of periodontal treatment. A multisensory teaching strategy is used in the preclinical training of undergraduates in order to increase the haptic-auditory-visual feedback, aiming to overcome the invisibility and achieve minimal postoperative complications, improving patients' treatment experience.

方法:

5年生の歯学部生100名を、多感覚教育戦略群(MTS:n=50)と従来型トレーニングパターン群(CTP:n=50)に分けた。参加者全員が超音波歯肉下スケーラー(USS)とグレイシーキュレット(GRA)の使用法に関する講義を受け、その後3週間のトレーニングプログラムに参加した。MTSグループの学生は触覚・聴覚・視覚フィードバックによるトレーニングを受け、CTPグループの学生は従来通りのトレーニングを受けた。トレーニング終了後、2つのグループの学生がペアを組み、同等の歯周炎患者に対し、USSとGRAを用いて歯肉縁下スケーリングを実施した。術後の客観的評価と主観的評価を記録した。また、スケーリング前とスケーリング4週間後に、同じ歯周病専門医によりProbing Depth(PD)とGingival Index(GI)の評価を行った。

METHODS: One hundred undergraduate dental students in grade 5 were divided into a multisensory teaching strategy group (MTS: n = 50) and a conventional training pattern group (CTP: n = 50). All participants attended a lecture on using an ultrasonic subgingival scaler (USS) and Gracey curettes (GRA), followed by a 3-week training programme. Students in the MTS group were trained in a haptic/auditory-visual feedback manner, whereas students in the CTP group were trained conventionally. After the training phase, paired students in the 2 different groups performed subgingival scaling in paired patients with equivalent teeth of periodontitis using USS and GRA. Objective and subjective postoperative evaluations were recorded. Probing depth (PD) and gingival index (GI) were evaluated before and 4 weeks after scaling by the same periodontal specialist.

結果:

MTSは治療時間を有意に短縮し、術後合併症(歯肉損傷、出血、根面粗さ;P < .05)を改善した。術後知覚過敏はMTS群で1日目から7日目まで(D1-D5:P < .001; D6:P=.002; D7:P=.003), 術後痛は1日目で(P=.006),CTP群に比べ減少した.PDの減少は両群間に有意差はなかったが(MTS: 3.17 ± 0.95 mm vs CTP: 3.07 ± 0.97 mm, P > .05)、GI変化は両群間に有意差があった(MTS: 1.71 ± 0.41 vs CTP: 1.67 ± 0.41, P < .05)。

RESULTS: MTS significantly reduced treatment time and ameliorated postoperative complications (gingival injury, haemorrhage and root surface roughness; P < .05). Postoperative sensitivity was reduced in the MTS group from day 1 to day 7 (D1-D5: P < .001; D6: P = .002; D7: P = .003), whereas postoperative pain was reduced on day 1 (P = .006), compared with that in the CTP group. The PD reduction was not significant between the groups (MTS: 3.17 ± 0.95 mm vs CTP: 3.07 ± 0.97 mm, P > .05), whereas the GI change showed a significant difference between the groups (MTS: 1.71 ± 0.41 vs CTP: 1.67 ± 0.41, P < .05).

結論:

学部生の前臨床歯周病トレーニングにおける多感覚的教授法は、術後合併症(歯肉損傷、術後出血、根面粗さ)を軽減し、患者にとってより良い治療体験(治療時間の短縮、術後の痛みや知覚過敏)を提供できる。

CONCLUSIONS: Multisensory teaching strategies in the preclinical periodontal training of undergraduates can reduce postoperative complications (gingival injury, postoperative haemorrhage, and root surface roughness) and provide a better treatment experience (decreased treatment time and postoperative pain and sensitivity) for patients.