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インドの様々な医療機関におけるCOVID-19パンデミック時のEラーニング
E-learning during the COVID-19 Pandemic in Various Healthcare Institutes of India.
PMID: 37051420
抄録
はじめに:
パンデミック時のEラーニングの利点と成果に関する多角的な研究は不足していた。本研究は、インドの様々な医療機関におけるCOVID-19パンデミック時のデジタル学習に対する歯学部および医学部の学習者の参加、満足、洞察を明らかにすることを目的としている。
INTRODUCTION: A multicentric study on the benefits and outcomes of e-learning was lacking during the pandemic. This study aimed to find out the participation, satisfaction, and insights of dental and medical undergraduate learners toward digital learning during the COVID-19 pandemic in various healthcare institutes of India.
材料と方法:
5つの医療機関のMBBSおよびBDSコースの1年目から最終年までの学生を対象に、eラーニングに関する質問紙ベースの横断研究をGoogle Formsオンラインを用いて実施した。
MATERIAL AND METHODS: A questionnaire-based cross-sectional study was conducted using Google Forms online on e-learning among students from the first to the final year of MBBS and BDS courses in five healthcare institutions.
結果:
ほとんどの参加者(72.7%)は、インターネット接続の手段として携帯電話のデータを利用していると回答した。参加者の70.8%が、オンライン授業は健康に影響を与えないと回答した。眼精疲労(54.6%)が最も多く、次いで頭痛、疲労と続いたが、eラーニングの影響として肥満と睡眠障害を選んだのは21.2%のみだった。
RESULTS: Most participants (72.7%) reported cellular data as their mode of internet connection. Seventy point eight percent of participants stated online classes did not affect health. Eyestrain (54.6%) was the most common, followed by headache and fatigue, whereas only 21.2% chose obesity and disturbed sleep as a consequence of e-learning.
結論:
ほとんどの学生がデジタル学習の経験を持っており、その中でも携帯電話によるデータ通信がパンデミック時のデジタル学習の最も一般的なモードであった。
CONCLUSION: Most students had experience in digital learning, in which the use of smart phones with cellular data was the most common mode of digital learning during the pandemic.