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J Dent Educ.2023 Aug;

象牙質知覚過敏症の診断と治療に関する歯科医師の教育、知識、職業行動:調査

Dentists' education, knowledge, and professional behavior concerning the diagnosis and treatment of dentin hypersensitivity: an exploration.

PMID: 37650366

抄録

目的:

象牙質知覚過敏症(DH)は、患者の口腔保健関連QOLに影響を及ぼすが、歯科医院において必ずしも最適な治療が行われているとは限らない。目的は、歯科医師のDHに関する教育、知識、および専門的行動を評価し、教育、知識、および行動の関係を探ることである。

OBJECTIVES: Dentin hypersensitivity (DH) affects patients' oral health-related quality of life, but is not always optimally treated in dental offices. The objectives were to assess dentists' DH-related education, knowledge, and professional behavior and explore relationships between education, knowledge, and behavior.

方法:

米国の220名のADA会員から調査データを収集した。記述分析および相関分析を行った。

METHODS: Survey data were collected from 220 ADA members in the United States. Descriptive and correlational analyses were performed.

結果:

回答者の約半数が、歯科大学ではDHの診断について教室ベース(53.6%)および臨床設定(48.9%)で十分な教育を受けていることに同意/強く同意した。DHの治療についてよく教育されていることに同意する割合は低かった(40.9%/37.3%)。大多数は、歯科大学卒業後、継続教育コースに直接またはオンラインで参加したり(60.6%/36.8%)、論文を読んだり(64.1%)、同僚に相談したり(59.6%)して、DHについて自己教育した。大多数は、DH患者が痛みを刺激と表現すること(91.4%)、歯肉陥凹(89.6%)、擦過病変(72.3%)、歯のホワイトニング(63.1%)、びらん病変(58.6%)、断端病変(51.4%)がDHの危険因子であることを知っていた。DHの診断は患者の自己申告によるものが多く、検査による確認(81.8%)、送風による確認(53.7%)、冷水による確認(52.3%)であった。DHの患者には、市販の減感作剤(90%)、フッ化物配合歯磨剤(82.8%)および/または硝酸カリウム配合歯磨剤(60.9%)をしばしば/非常にしばしば使用していた。歯科医院では、大多数(73.2%)がDHについてよく/非常によく患者に教育し、DHの治療にフッ化物歯面塗布剤を使用していた(71.8%)。回答者が歯学部を卒業してから日が浅いほど、歯学部での教育をより肯定的に説明し(r=0.14;p<0.05)、DHの診断方法をより多く用い(r=0.16;p<0.05)、歯科医院でフッ化物歯面塗布剤をより頻繁に使用していた(r=0.23;p<0.001)。歯科医の教育レベルが高いほど、DHの診断方法が多く(r=0.23;p<0.001)、シュウ酸カリウム製剤(r=0.19;p<0.01)、アルギニン/カルシウム製剤(r=0.19;p<0.01)、デンティンボンディング(r=0.22;p<0.001)を使用する頻度が高かった。

RESULTS: About half of the respondents agreed/strongly agreed that their dental school had educated them well about diagnosing DH in classroom-based (53.6%) and clinical settings (48.9%). Lower percentages agreed being well educated about treating DH (40.9%/37.3%). The majority self-educated themselves about DH after dental school by attending continuing education courses in person or online (60.6%/36.8%), reading articles (64.1%), or consulting with colleagues (59.6%). The majority knew that patients with DH describe their pain as stimulated (91.4%) and that recessed gingiva (89.6%), abrasion lesions (72.3%), tooth whitening (63.1%), erosion lesions (58.6%), and abfraction lesions (51.4%) are risk factors for DH. The majority diagnosed DH with patient self-reporting, confirmed by exams (81.8%), applying air blasts (53.7%), or cold-water (52.3%). They treated patients with DH often/very often with over-the-counter desensitizing agents (90%), and prescribing fluoride formulations toothpaste (82.8%) and/or potassium nitrate toothpastes (60.9%). In their offices, the majority (73.2%) educated their patients often/very often about DH and used fluoride dental varnish for treating DH (71.8%). The more recently respondents had graduated from dental school, the more positively they described their dental school education (r = 0.14; p < 0.05), the more ways to diagnose DH they used (r = 0.16; p < 0.05) and the more often they used fluoride dental varnish in their offices (r = 0.23; p < 0.001). The more dentists had educated themselves, the more methods for diagnosing DH they used (r = 0.23; p < 0.001) and the more often they used potassium oxalate products (r = 0.19; p < 0.01), Arginine/calcium products (r = 0.19; p < 0.01) and dentin bonding (r = 0.22; p < 0.001).

結論:

歯学部を卒業したのが新しいほど、DH関連の歯学部教育に対する肯定的な評価が高い。ほとんどの歯科医師が歯科大学卒業後にDHに関する自己教育を行っているという知見は、歯科大学だけでなく生涯教育コースでもこのトピックに関する教育を増やすよう歯科教育者を動機付けるべきである。

CONCLUSIONS: More recently graduating from dental school correlates with more positive evaluations of DH-related dental school education. The finding that most dentists engage in self-education about DH after dental school should motivate dental educators to increase education about this topic not only in dental school, but also in continuing education courses.