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アングルドスクリューチャネル単冠インプラントの支台歯スクリュートルクの喪失に及ぼす繰返し荷重の影響
Effects of cyclic loading on loss of abutment screw torque of angled screw channel single implant crowns on narrow diameter implants.
PMID: 37689572
抄録
問題提起:
前方スクリュー・リテインド・インプラント・クラウンの顔面に現れるスクリュー・アクセス・チャネルは、審美性を損なう可能性がある。近年、スクリュー・アクセス・チャネルの角度を変えて審美性を向上させるアングルド・スクリュー・チャンネル(ASC)が開発されている。ASCは細径インプラントにも使用できるが、ASCを使用した細径インプラントのアバットメントスクリュートルクの損失に関する情報は限られている。
STATEMENT OF PROBLEM: Screw access channels that emerge on the facial aspect of anterior screw-retained implant crowns can compromise esthetics. Recently, angled screw channels (ASCs) have been developed that can alter screw access channel angulations to improve esthetics. While ASCs can be used on narrow-diameter implants, information is limited on the loss of abutment screw torque on narrow-diameter implants with ASCs.
目的:
このin vitro試験の目的は、狭径インプラントに3社 のASCを連結し、サーモサイクルを行った後の支台 歯スクリュートルクの損失と繰り返し荷重を比較することであ る。
PURPOSE: The purpose of this in vitro study was to compare the loss of abutment screw torque after thermocycling and the cyclic loading of ASCs from 3 different companies connected to narrow-diameter implants.
材料と方法:
合計40本の細径インプラント(NobelReplace Conical Connection 3.5×11.5mm)をアクリル樹脂ブロックに個別に装着し、4つのグループに均等に分けた。最初のグループNB-0(Control)は、0度の角度でASC上に作製されたスクリュー保持ジルコニアクラウン(n=10)で構成された。他の3群は、20度の角度でASC上に作製した合計30本のスクリューリテインジルコニアクラウンで構成された:NB-20 (Angulated Screw Channel Solutions)、ATL-20 (Atlantis Custom Base Solution with angulated screw access)、DA-20 (Dynamic TiBase)である。各クラウンは、対応するチタンベースインサートとスクリューで、装着されたインプラントに固定され、デジタルトルクゲージでメーカーの推奨トルクまで締め付けられました。ベースライン時に初期逆トルク値(RTV)を求め記録した。その後、新しいネジのセットを推奨値まで締め付け、各試験片はサーモサイクルを受け、その後、1年間の機能的負荷をシミュレートするために、0~100N、10Hzで100万サイクルの繰り返し荷重を受けた。繰り返し荷重後、最終的な逆トルク値(RTV)を記録し、RTVと比較してトルク損失率(PTL)を評価した。統計分析は、Kruskal-Wallis分析、Rank法による共分散分析(ANCOVA)、Tukey HSDポストホック比較(α=.05)を用いて行った。
MATERIAL AND METHODS: A total of 40 narrow-diameter implants (NobelReplace Conical Connection 3.5×11.5 mm) were mounted individually in acrylic resin blocks and divided equally into 4 groups. The first group, NB-0 (Control), consisted of screw-retained zirconia crowns fabricated on ASCs at 0-degree angulation (n=10). The other 3 groups consisted of a total of 30 screw-retained zirconia crowns fabricated on ASCs at 20-degree angulation: NB-20 (Angulated Screw Channel Solutions), ATL-20 (Atlantis Custom Base Solution with angulated screw access), and DA-20 (Dynamic TiBase). Each crown was secured on the mounted implant with its corresponding titanium base insert and screw and then tightened to the manufacturer's recommended torque with a digital torque gauge. The initial reverse torque value (RTV) was obtained and recorded at baseline. Subsequently, a new set of screws were tightened to recommended values, and each specimen underwent thermocycling and then cyclic loading at 0 to 100 N at 10 Hz for 1 million cycles to simulate 1year of functional loading. After cyclic loading, the final reverse torque values (RTV) were recorded and compared with the RTV to evaluate the percentage torque loss (PTL). Statistical analysis was performed using the Kruskal-Wallis analysis, Rank base analysis of covariance (ANCOVA), and the Tukey HSD post hoc comparisons (α=.05).
結果:
サイクル負荷後のPTLは全群で有意差が認められた(P<.001)。ATL-20(51.4%)のPTLは、NB-0(22.2%)(P<.001)およびNB-20(29.2%)(P=.010)よりも有意に高かった。他の群ではPTLに有意差は認められなかった(P>.05)。
RESULTS: Significant differences were found for the PTL among all groups after cyclic loading (P<.001). The PTL in ATL-20 (51.4%) was significantly higher than in NB-0 (22.2%) (P<.001) and NB-20 (29.2%) (P=.010). No significant difference was found in the PTL among other groups (P>.05).
結論:
細径インプラントにASCを繰り返し負荷した後のアバットメントスクリューのトルク損失は、4つのグループ間で同等ではありませんでした。トルク損失の割合が最も大きかったのはATL-20群であった。NB-20群は、トルク損失の割合が最も少なかった。DA-20はATL-20よりもトルク損失の割合が少なかったが、RTVは最も低かった。
CONCLUSIONS: The abutment screw torque loss after cyclic loading of the ASCs on narrow diameter implants among the 4 groups did not perform comparably. The largest percentage torque loss was recorded for the ATL-20 group. The NB-20 group demonstrated the lowest percentage torque loss. DA-20 showed percentage torque loss less than ATL-20; however, its RTV was the lowest.