日本語AIでPubMedを検索
サウジアラビア、カシム大学の歯学部4年生における歯内療法手順の信頼レベルの評価:横断的観察研究
Assessing Confidence Levels in Endodontic Procedures Among Senior Undergraduate Dental Students at Qassim University, Saudi Arabia: A Cross-Sectional Observational Study.
PMID: 37719548
抄録
背景 本研究の目的は、サウジアラビアのカシム大学歯学部の4年生が歯内療法を実施する能力についてどの程度自信を持っているかを明らかにすることである。本研究の目的は、歯科学生の歯内療法および臨床トレーニングの弱点分野を特定し、改善の可能性を示唆することである。調査方法 無記名の調査票を用いて、120名の上級歯科学生を対象に調査を行った。歯周X線写真、ラバーダム装着、歯内療法治療歯の修復、麻酔、破損器具の除去、歯内療法再治療など、様々な歯内療法処置を行う際の学生の自己申告による自信度を調査した。調査には1~5のリッカート尺度を用い、1が高い信頼度、5が低い信頼度を示した。結果 カシム大学の4年生歯学生の大多数が、智歯周囲X線写真の撮影に高い自信があると回答し、64.04%が高い自信を示した。2番目に自信がある分野はラバーダムの装着で、47.6%の学生が高いレベルの自信を示した。歯内療法の再治療や破損した器具の除去など、難易度の高い処置では、自信の低さが目立った。歯内療法の再治療に高い自信を示した学生は12%であったが、破損した器具の除去に高い自信を示した学生はわずか3.46%であった。ピアソンの相関関係(r = 0.352、p = 0.001)によると、歯内療法に関連する様々なステップを行う際のコンピテンシーレベルと自信の間には、有意かつ良好な相関関係が認められた。結論 この研究結果は、カシム大学の歯学部の上級生が、いくつかの歯内療法治療領域において、追加的なトレーニングや支援を受けることが有益である可能性を示唆している。破損した器具の除去や歯内療法の再治療など、難易度の高い処置の際に示された自信のなさは、このような症例における追加的なトレーニングと監督の必要性を示している。本研究の結果は、歯科学生の自信と技能を向上させるために、新たな教授法の開発、シミュレーターやデジタル学習ツールの活用、実習や指導の機会の増加を検討したい他の歯科大学の教育者にとって有用であろう。
Background This study aimed to determine the confidence of senior dental students in Qassim University's undergraduate dentistry program in Saudi Arabia regarding their capacity to perform endodontic procedures. The study's objective was to pinpoint areas of weakness and offer suggestions for potential improvement of endodontic and clinical training for dental students. Methodology Using anonymous survey forms, 120 senior dental students were surveyed. Students' self-reported levels of confidence in performing various endodontic procedures, such as periapical radiographs, rubber dam placement, endodontically treated tooth restoration, anesthesia, broken instrument removal, and endodontic retreatment, were studied in this survey. A Likert-style rating scale of 1 to 5 was used in the survey, with 1 denoting high confidence and 5 denoting low confidence. Results The majority of senior dental students at Qassim University reported high levels of confidence in taking periapical radiographs, with 64.04% indicating a high level of confidence. The second most assured field was rubber dam installation, with 47.6% of students expressing high levels of assurance. Confidence levels were noticeably lower during more difficult procedures such as endodontic retreatment and the removal of broken instruments. While 12% of students expressed high confidence in endodontic retreatment, only 3.46% of students expressed high confidence in removing broken instruments. According to Pearson's correlation (r = 0.352, p = 0.001), there was a significant and favorable correlation between competency level and confidence in performing various endodontic procedure-related steps. Conclusions The study's findings suggest that senior dentistry students at Qassim University might benefit from additional training and assistance in some endodontic treatment areas. The lack of confidence displayed during more challenging procedures, such as the removal of broken instruments and endodontic retreatment, demonstrates the need for additional training and supervision in such cases. The results of this study may be useful for educators in other dental colleges who wish to consider developing new teaching techniques, utilizing simulators and digital learning tools, and increasing opportunities for hands-on training and supervision to improve dental students' self-confidence and skills.