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Front Dent.2023;20:38.

健康信念モデルに基づく幼児の歯垢除去に対する母親の教育効果の評価

Evaluation of the Effect of Maternal Education on Toddler Dental Plaque Removal Based on a Health Belief Model.

PMID: 38025307

抄録

本研究の目的は、健康信念モデル(Health Belief Model:HBM)に基づいた教育介入が、12~18ヵ月の幼児における幼児う蝕(Early childhood Caries:ECC)予防のための母親の予防行動促進に及ぼす影響を検討することであった。 この単盲検介入研究では、層別無作為抽出により選ばれた12~18ヵ月の幼児92人とその母親を評価した。人口統計学的因子および栄養学的因子に関するデータは、質問票を用いて収集した。子どもの歯の状態は、臨床検査と上顎中切歯の歯垢指数(PI)およびdmfs指数の測定によって評価した。介入群および対照群ともに、HBMに従って作成したパンフレットを使用して口腔衛生指導を行った。介入群の母親は全員、子どもの歯磨きの際に聴く音楽ファイルを受け取った。データは、カイ二乗検定、Fisher exact検定、Mann-Whitney検定、Wilcoxson検定を用いて分析した。P<0.05を有意とした。 歯垢の有無にかかわらず、介入群と対照群では、1日の糖類摂取頻度と一次PIとの間に有意な相関は認められなかった(P>0.05)。介入群では、PIはベースラインと比較して介入後に有意に減少した(P<0.001)。しかし、対照群ではベースラインと比較して介入後のPIに有意な変化はみられなかった(P=0.1)。 この結果から、幼児への教育的介入と年齢に応じた音楽の使用などのインセンティブを組み合わせることで、母親の歯垢除去効果を有意に高めることができることが示された。

The objective of this study was to investigate the impact of an educational intervention, guided by the Health Belief Model (HBM), on promoting preventive behaviors among mothers to combat early childhood caries (ECC) in toddlers aged 12 to 18 months. This single-blind interventional study evaluated 92 toddlers between 12 to 18 months and their mothers, who were selected by stratified random sampling. Data regarding demographic and nutritional factors were collected using a questionnaire. The dental status of children was evaluated by clinical examination and measuring the plaque index (PI) of maxillary central incisors and the dmfs index. A pamphlet designed according to the HBM was used for oral hygiene instruction in both the intervention and control groups. All of the mothers in the intervention group received a music file to listen to when brushing their children's teeth. Data were analyzed using chi-square, Fisher exact, Mann-Whitney, and Wilcoxson tests. P<0.05 was considered significant. No significant correlation was noted between the daily frequency of sugary substance intake and primary PI in the intervention or control group with/without dental plaque (P>0.05). In the intervention group, PI significantly decreased after the intervention compared to baseline (P<0.001). However, there was no significant change in PI after the intervention in the control group compared with baseline (P=0.1). The findings indicate that a combination of educational intervention and incentives, such as using age-appropriate music for toddlers, can significantly enhance mothers' effectiveness in removing dental plaque.