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5~12歳の就学児童における睡眠中の呼吸障害と未診断の注意欠陥多動性障害という二重の病態に同時に対処する新規の介入
A Novel Intervention to Simultaneously Address the Dual Pathologies of Breathing Disorders During Sleep and Undiagnosed Attention Deficit Hyperactivity Disorder in School-Aged Children Ages 5-12.
PMID: 38031843
抄録
目的:
5~12歳の学童において、睡眠時呼吸障害(SDB)に対するモノブロック装置(MOA)治療によるADHD関連症状の改善を評価すること。
PURPOSE: To evaluate the improvement of ADHD related symptoms in school-aged children ages 5 to 12 in treatment with a monobloc appliance (MOA) for Sleep Disordered Breathing (SDB).
方法:
SDBに対してMOAによる治療を受けている学齢児童のADHD症状に関する質問票スコアの後方視的レビュー。2019年から2021年にかけて、SDBに対するMOAで治療中の歯科医院において、まだ正式な診断で確定していないADHDの症状を示す学齢児40人の保護者調査アンケートからデータを得た。ADHDの症状スコアは、MOA治療前の初診時、およびMOA治療中の2~6ヵ月、7ヵ月以上に記入された保護者調査アンケートによって把握された。
METHODS: A retrospective review of questionnaire scores of ADHD symptoms from school-aged children being treated with a MOA for SDB. Data was obtained from parent survey questionnaires of 40 school-aged children in three dental offices in treatment with an MOA for SDB showing symptoms of ADHD yet to be confirmed with a formal diagnosis between 2019 and 2021. ADHD symptom scores were ascertained by a parent survey questionnaire completed at the initial visit before MOA treatment, and 2 to 6 months, and 7+ months during MOA treatment.
結果:
7ヵ月以上の時点では、5~12歳の28人中17人(61%)が、MOAによる治療開始後にADHD症状の改善を示す質問票スコアの合計が少なくとも1ポイント低下していた。初診時から2~6ヵ月後までの全体的な平均症状スコアの低下(=4.06、±1.55)がみられたが、MOA治療中の7ヵ月以上の時点では、ADHD症状の統計的に有意な改善がみられた(=15.29、±4.50)。
RESULTS: At the 7+ month endpoint, 17 of the 28 (61%) children ages 5 to 12 saw at least a 1-point drop in the sum of their questionnaire scores indicating an improvement in ADHD symptoms after initiating treatment with an MOA. Although there was a reduction of the overall average symptom score from the initial visit to 2 to 6 months ( = 4.06, ± 1.55), a statistically significant improvement in ADHD symptoms occurred at the 7+ month endpoint ( = 15.29, ± 4.50) during MOA treatment.
結論:
MOAによる治療は、5~12歳の学童期におけるSDBとADHDの二重病理に対処する上で非常に有効であると考えられる。
CONCLUSIONS: Treatment with an MOA may be highly effective in addressing the dual pathologies of SDB and ADHD in school-age children ages 5 to 12.