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Int J Prosthodont.2023 Dec;36(6):689-696.

全顎口腔内光学印象(IOS)の精度:スキャン戦略、オペレーター、口腔内スキャナーの影響に関する臨床的パイロットスタディ

The Accuracy of Full-Arch Intraoral Optical Impressions (IOS): Clinical Pilot Study of the Influence of the Scan Strategy, Operator, and Intraoral Scanner.

PMID: 38109389

抄録

目的:

2つの新しい口腔内スキャナー装置と異なるオペレーターを用いた新しいスキャン戦略が、歯列のある上顎のフルアーチスキャニング精度に及ぼす影響を調査すること。

PURPOSE: To investigate the influence of a novel scanning strategy-using two new intraoral scanner devices with different operators-on the full-arch scanning accuracy for a dentate maxilla.

材料と方法:

2つのスキャニング戦略(テスト戦略とコントロール戦略)を用いて、研究対象患者の歯状上顎骨のフルアーチ印象採得を行った。2台の口腔内スキャニング(IOS)装置を使用した。5人の熟練オペレーターが合計40回のスキャンを行った。スキャン時間はそれぞれ記録した。患者の上顎弓からアナログ印象で基準模型を得た。この模型を高精度ラボ用スキャナーでスキャンし、デジタルリファレンスモデル(DRM)を作成した。スキャニング精度は3D解析ソフトウェアを用いて二乗平均平方根(RMS)計算法により解析し、定性的解析は機械学習ソフトウェアを用いて行った。

MATERIALS AND METHODS: Two scanning strategies, a test and a control strategy, were used to produce full-arch impressions of the dentate maxilla of a study patient. Two intraoral scanning (IOS) devices were used. Five expert operators performed a total of 40 scans. The scan time was recorded for each. A reference model was obtained from the patient's maxillary arch with an analog impression. The model was later scanned with a high-precision laboratory scanner to create a digital reference model (DRM). The scanning accuracy was analyzed with 3D-analysis software using a root mean square (RMS) calculation method, and qualitative analysis was executed using machine learning software.

結果:

テストストラテジーの平均RMS結果は82.8±16μmであったのに対し、コントロールストラテジーは81.5±16μmであった。平均RMS結果は、Primescan(PS)では84.7±15μm、3Shape(3S)では79.6±17μmであった。このように、スキャン戦略とIOS装置はスキャン精度に影響を与えなかった。しかし、2つのストラテジーのスキャン時間を比較したところ(P = 0.001)、IOSデバイスと同様に有意差が認められた(P = 0.001)。操作者はスキャニング戦略に影響を及ぼさないことが判明した。

RESULTS: The mean RMS result for the test strategy was 82.8 ± 16 μm compared to 81.5 ± 16 μm for the control strategy. The mean RMS results were 84.7 ± 15 μm for Primescan (PS) and 79.6 ± 17 μm for 3Shape (3S). As such, the scanning strategies and IOS devices did not influence the scanning accuracy. Yet, a significant difference was found when the two strategies' scanning times were compared (P = .001), as well as the IOS devices (P = .001). The operator was found to have no influence on the scanning strategy.

結論:

デジタル印象の精度は、異なる戦略、装置、オペレーターの影響を受けないが、スキャン時間は戦略と装置の両方の影響を受ける。

CONCLUSIONS: The accuracy of digital impressions is not influenced by different strategies, devices, or operators, in contrast with the scanning time, which is influenced by both strategies and devices.