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Cureus.2023 Dec;15(12):e50206.

修正術式と従来術式による唇の位置変更手術後の患者における、自己知覚による口腔および顔面の審美性の比較

A Comparison of Self-Perceived Oral and Facial Esthetics in Patients After Lip Repositioning Surgery With Modified and Conventional Techniques.

PMID: 38192937

抄録

背景:

過剰歯肉ディスプレイ(EGD)を有する患者は、口唇再ポジショニング手術(LRS)により治療されている。本研究では、修正術式と従来術式によるLRSを受けた患者が、術後の様々な時期において自身の口腔および顔面の審美性をどのように認識しているかを分析・評価するために、質問票を用いた。

BACKGROUND: Patients with excessive gingival display (EGD) are treated with lip repositioning surgeries (LRS). This study used a questionnaire to analyze and evaluate how patients who received LRS with modified and traditional techniques perceived their own oral and facial esthetics at various timelines after their surgeries.

方法:

この横断研究では、口腔顔面審美アンケート(OEQ)を使用した。参加者は、EGD治療のためにLRSを受けた患者である。対照群(n=100)と試験群(n=100)に分けた。対照群では、LRSは伝統的/従来的手技を用いて行われ、試験群では、LRSは改良されたアプローチを用いて行われた。回答の記録にはOEQが用いられた。この尺度は、4つの時点(ベースライン、1ヵ月後、6ヵ月後、1年後)で、参加患者が自身の口腔および顔面の審美についてどのように感じているかを把握することを目的とした8つの質問から構成された。患者は各質問に対して10段階のリッカート尺度(0:非常に不満、10:非常に満足)で回答した。データは、Statistical Package for the Social Sciences(SPSS)バージョン21.0ソフトウェア(IBM SPSS Statistics, Armonk, NY)を用いて独立標本T検定により分析した。

METHODS: An orofacial esthetic questionnaire (OEQ) was used in this cross-sectional study. The participants were patients who underwent LRS for the treatment of their EGD. They were divided into control (n=100) and test (n=100) groups. For the control group, LRS were performed using traditional/conventional techniques, and for the test group, LRS were performed using a modified approach. An OEQ was used to record responses. The scale comprised eight questions targeted to capture participating patients' perceptions about their own oral and facial esthetics at four timelines (baseline and one-month, six-month, and one-year follow-up). Patients responded to each question on a 10-point Likert scale (0: very dissatisfied, 10: very satisfied). Data was analyzed by independent samples T-tests using Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 21.0 software (IBM SPSS Statistics, Armonk, NY).

結果:

全患者(N=200)のうち7人(3.5%)が本試験のOEQに参加できなかった。1年後の追跡調査では、試験群の歯肉ディスプレイ(GD)の平均値は2.48±0.86mm、標準偏差(SD)は3.77±1.76mmであり、比較の結果、試験群のGDは対照群より有意に低かった(p=0.000)。1年後の追跡調査時に、リカートスケールを用いたOEQに対する参加者の回答結果から、歯の形はLRSによって影響を受けないとして、質問5(p=0.06)を除くすべての質問について、対照群と被検群の間に有意差が認められた。修正アプローチによるLRSを受けた試験群の患者は、高い満足度を示した(満足度スコア:9点以上)。対照群の患者の満足度は低く、特定の質問(質問3)では0.31という低いスコアであった。口腔および顔面の審美性に対する認識は、各時点で試験群の方が有意に高かった。1年後の追跡調査では、平均差は4.46であり、これが最大であった(p=0.000)。

RESULTS: Seven (3.5%) out of the total (N=200) patients were unable to take part in the study's OEQ. At one-year follow-up, the mean and standard deviation (SD) for the test group's gingival display (GD) were 2.48±0.86 mm and 3.77±1.76 mm, respectively, and comparisons revealed that the test group's GD was significantly lower (p=0.000) than the control group. Results from the participant responses to OEQ using the Likert scale at one-year follow-up revealed significant differences between the control and test groups for all questions, except question 5 (p=0.06), as the shape of the teeth will not be affected by LRS. Patients in the test group who underwent LRS with a modified approach have a high level of satisfaction (satisfaction score: >9). Patients in the control group scored their satisfaction less favorably, with certain questions (question 3) receiving scores as low as 0.31. Perception of oral and facial esthetics was significantly higher for the test group at different time points. At one-year follow-up, the mean difference was 4.46, which was the greatest (p=0.000).

結論:

修正リップリポジショニング法により、1年後のEGDは有意に改善した。修正口唇再配置法の結果に対する患者の満足度は、従来法を受けた患者の満足度と比較して有意に高かった。

CONCLUSIONS: EGD improved significantly at one year with the modified lip repositioning technique. The satisfaction level of patients with outcomes of the modified lip repositioning was significantly higher as compared to the satisfaction level of patients who underwent the conventional technique.