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インビザライン下顎前突装置の臨床的有効性:後ろ向き調査
Clinical efficacy of the Invisalign mandibular advancement appliance: A retrospective investigation.
PMID: 38231167
抄録
はじめに:
このレトロスペクティブな調査は、II級不正咬合の治療において、下顎前突装置(MAA)(Align Technology社、カリフォルニア州サンタホセ)を使用したインビザライン治療の初期段階における所定の装着後に、達成された変化が計画されたものと同じであったかどうかを明らかにすることを目的とした。
INTRODUCTION: This retrospective investigation aimed to determine whether the achieved changes in the treatment of Class II malocclusion were the same as those planned after the prescribed wear of an initial phase of Invisalign treatment with the mandibular advancement appliance (MAA) (Align Technology, Santa Jose, Calif).
方法:
16人の矯正医がクリアアライナーで治療した16,500人の患者データベースから、MAAで治療され、包含/除外基準を満たした全患者を選択した。アライン・テクノロジー社のソフトウェア機能であるClinCheckで提供されたデータから、治療前、計画、達成したオーバージェットの寸法を記録した。顎間前後(AP)第一永久臼歯(FPM)関係の変化は、Geomagic Control X (3D systems, Rock Hill, SC)の計測ソフトウェアを用いて評価した。
METHODS: All patients treated with the MAA and who satisfied inclusion/exclusion criteria were selected from a database of 16,500 patients treated with clear aligners by 16 orthodontists. The pretreatment, planned, and achieved overjet measurements were documented from data provided in Align Technology's software facility, ClinCheck. Changes in intermaxillary anteroposterior (AP) first permanent molar (FPM) relationships were evaluated using Geomagic Control X (3D systems, Rock Hill, SC) metrology software.
結果:
対象基準を満たした195人の患者のほとんどが女性であった(n=104;53.3%)。平均年齢は12.62±2.20歳であった。治療前のオーバージェットは、所定のMAA装着後に6.49±2.86mmから4.61±2.22mmに減少し、これは計画結果の42.5%であった。治療前のAP FPMは3.14±1.95mmから2.24±2.51mmに減少し、これは計画値の31.3%であった。38例(19.5%)の患者において、オーバージェットの縮小が計画されていたにもかかわらず、オーバージェットの増大がみられた。
RESULTS: Most of the 195 patients who satisfied the inclusion criteria were females (n = 104; 53.3%). The mean age was 12.62 ± 2.20 years. The pretreatment overjet was reduced from 6.49 ± 2.86 mm to 4.61 ± 2.22 mm after prescribed MAA wear, which was 42.5% of the planned outcome. The pretreatment AP FPM reduced from 3.14 ± 1.95 mm to 2.24 ± 2.51 mm, which was 31.3% of that planned. Thirty-eight (19.5%) patients experienced an increase in overjet where a reduction was planned.
結論:
MAAにより、計画されたオーバージェット縮小の半分以下と、計画されたAP FPM矯正の3分の1以下が達成された。ほぼ20%の患者が、縮小を計画していたにもかかわらず、オーバージェットが増加した状態でMAAの治療段階を終了した。
CONCLUSIONS: Less than half of the planned overjet reduction and less than a third of the planned AP FPM correction were achieved with the MAA. Almost 20% of patients completed the MAA phase of treatment with an increased overjet despite a reduction being planned.