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BMC Oral Health.2024 Jan;24(1):115.

クリアアライナーを用いた前歯の後退における切歯のトルクおよび侵入コントロールに対する前歯間の隙間の増大の効果:前向き研究

The effect of increasing the gaps between the front teeth on torque and intrusion control of the incisors for anterior retraction with clear aligners: a prospective study.

PMID: 38243207

抄録

目的:

抜歯症例におけるクリアアライナーを使用した前歯部後退時のトルクと3次元的な歯の動きのコントロールに焦点を当て、上顎前歯部の隙間を増加させる逐次的ディスタライゼーションの効果を調査すること。

OBJECTIVE: To investigate the effect of sequential distalization on increasing gaps in the maxillary anterior teeth, focusing on the control of torque and three-dimensional teeth movement during anterior retraction with clear aligners in extraction cases.

方法:

両側上顎第一小臼歯を抜歯し、クリアアライナーを装着した患者24名を対象とした。あらかじめ設定した上顎前歯部の隙間の増加量により、患者を隙間なし(9例)、0.5mm隙間(6例)、1.0mm隙間(9例)の3群に分けた。各グループにおいて、前歯に2.0mmのen-mass retractionを適用した。上顎全歯列の石膏模型を、2mmリトラクションの前と後の両方で得た。口蓋褶曲を利用して、各ペアの模型を重ねた。その後、Geomagic Studio 2014ソフトウェアを用いて、歯の3次元的な動きと前歯のトルクの変化を分析した。

METHODS: We recruited 24 patients who were undergoing extraction bilateral maxillary first premolars with clear aligners. According to a predetermined increment in the spaces between the maxillary anterior teeth, the patients were divided into three groups: those with no gap (9 cases), a 0.5 mm gap (6 cases) and a 1.0 mm gap (9 cases). In each group, a 2.0 mm en-mass retraction was applied on the anterior teeth. Plaster casts of the upper full dentition were obtained both before and after a 2 mm retraction. The palatal folds were used to overlap each pair of models. The three-dimensional movement of the teeth and the change of torque for the anterior teeth were subsequently analyzed using Geomagic Studio 2014 software.

結果:

隙間を追加したグループのトルクの変化は、隙間を追加しなかったグループのそれよりも有意に小さかった(P<0.05)。この点については、0.5mmのギャップを加えた群と1.0mmのギャップを加えた群を比較しても有意差はなかった(P>0.05)。唇舌方向と垂直方向では、中切歯と側切歯の変位は、隙間を追加した群では隙間のない群に比べて小さかった(P<0.05)。しかし、0.5mmの隙間を追加した群と1.0mmの隙間を追加した群を比較しても有意差は認められなかった(P>0.05)。次に、第二大臼歯に対する第二小臼歯の近心-遠心方向の変位を全群で比較した。その結果、隙間のない群の固定臼歯は、隙間を追加した群の固定臼歯に比べ、有意に小さな変位を示した(P<0.05)。

RESULTS: The change in torque in the groups with added gaps was significantly smaller than that in the group with no gaps (P < 0.05). There was no significant difference in this respect when comparing the group with a 0.5 mm gap added to the group with a 1.0 mm gap was added (P > 0.05). In the labial-lingual and vertical directions, the displacements of the central and lateral incisors were smaller in the groups with additional gaps compared to those in the groups without gaps (P < 0.05). However, there was no significant difference observed when comparing the group with a 0.5 mm added gap to the group with a 1.0 mm added gap (P > 0.05). Then, a comparison was made between the displacement of the second premolar to the second molar in the mesial-distal direction across all groups. The study revealed that the anchorage molars in the group without gaps demonstrated significantly smaller displacement compared to those in the group with additional gaps (P < 0.05).

結論:

上顎前歯の隙間を順次遠位化することで、前歯のトルクをコントロールし、より正常な身体の動きに近い望ましいパターンを得ることに利点が認められた。また、上顎前歯の隙間を大きくすることで、前歯の垂直方向のコントロールが改善された。しかし、この後退戦略では、固定臼歯をかなり保護する必要がある。

CONCLUSION: Advantages were observed in controlling the torque of the anterior teeth and achieving a desired pattern closer to normal bodily movement by sequentially distalizing the maxillary anterior teeth gaps. Increasing the gaps between the maxillary anterior teeth also resulted in improved control of the vertical direction of the anterior teeth. However, this retraction strategy necessitates substantial protection of the anchorage molars.