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BMC Oral Health.2024 Feb;24(1):277.

セルビア、ノヴィサド大学の学生における歯科審美が心理社会的幸福および自尊心に及ぼす影響の評価:横断的研究

Evaluating the influence of dental aesthetics on psychosocial well-being and self-esteem among students of the University of Novi Sad, Serbia: a cross-sectional study.

PMID: 38408989

抄録

背景:

人の微笑みは、最初に観察される顔の特徴の1つとして認識されている。社会的な美の基準からわずかに逸脱しているだけでも、特に若年層では自尊心に悪影響を及ぼすことがある。本研究の目的は、回答者における歯の審美性と自尊心が自己認識する心理社会的影響およびその関連性を評価するとともに、歯の外見に対する不満の主な要因を明らかにすることである。

BACKGROUND: A person's smile has been identified as one of the first observed facial characteristics. Even minor deviations from societal beauty standards, especially among younger individuals, can have a negative effect on their self-esteem. The aim of this research is to evaluate the self-perceived psychosocial impact of dental aesthetics and self-esteem among respondents and their association, as well as to determine the main factors contributing to dissatisfaction with dental appearance.

方法:

本研究は、ノヴィ・サド大学の学生を対象とした横断研究として実施された。他の大学および私立学部は調査対象から除外した。データ収集には、Psychosocial Impact of Dental Aesthetics(PIDAQ)とRosenberg Self-Esteem Scale(RSES)を測定する標準化された質問票を使用した。質問票(オンラインのGoogleForms)は、学部の公式Facebookグループ、学生のEメール、Instagramのプロフィールを通じて学生に送られた。データ分析には、記述統計、Students T-test、ANOVA、重回帰分析、スピアマン係数を用いた。内的一貫性を検証するため、質問紙全体(0,761)および使用した各質問紙(PIDAQ - 0.766、RSES - 0.765)についてクロンバックのアルファ(α)を算出した。また、PIDAQの各ドメインについてCronbachのα(α)を算出した(DSC-0.946; SI-0.882; PI-0.953; AC-0.916)。

METHODS: This research was conducted as a cross-sectional study that surveyed students of the University of Novi Sad. Other Universities and private faculties were excluded from participation. Data collection used standardized questionnaires measuring the Psychosocial Impact of Dental Aesthetics (PIDAQ) and the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES). Questionnaire (an online GoogleForms) was sent to the students via official Facebook groups of the faculties, student's e-mails and Instagram profiles. Data analysis included descriptive statistics, Students T-test, ANOVA, multiple linear regression analysis and Spearman coefficient. To test internal consistency, Cronbach's alpha(α) was calculated for the questionnaire as a whole (0,761) and each used questionnaire (PIDAQ - 0.766; RSES - 0.765). Cronbach's alpha(α) was also calculated for each domain from PIDAQ (DSC-0.946; SI-0.882; PI-0.953; AC-0.916).

結果:

参加者は410名で、主に女性(80%)、年齢は21~23歳(45.4%)、主に第1学年(21.5%)、評定平均値は8.01~9.00(42.4%)であった。データ解析の結果、PIDAQ総スコアとSIサブドメインには、学年との関連で統計的に有意な差が認められた(PIDAQ総スコアp=0.025、SI p=0.000)。自尊心に関しては、重回帰分析の結果、学年(95%CI: 0.410-1.837、p=0.002)と平均点(95%CI: -0.025-1.600、p=0.047)が自尊心を高める有意な予測因子であった。スピアマン係数の値(r=-0.316、p<0.001)は、PIDAQと自尊心の間に統計的に有意な負の相関があることを確認した。回答者の34%だけが自分の歯に満足を表明した。笑顔に対する不満は、主に歯の配列と位置(32.2%)に起因していた。笑顔の満足度を改善するための介入を求める主な障壁として、経済的制約が挙げられた(39.5%)。

RESULTS: The study involved 410 participants, predominantly female (80%), aged between 21 and 23 (45.4%), primarily in ther first academic year (21.5%), and with a grade point average between 8.01 and 9.00 (42.4%). Data analysis has shown a statistically significant difference in the total PIDAQ score and SI subdomain in relation to the academic year (total PIDAQ p = 0.025; SI p = 0.000). In terms of self-esteem, results of multiple linear regression analysis showed that the academic year (95%CI: 0.410-1.837; p = 0.002) and the average point grade (95%CI: -0.025-1.600; p = 0.047) were significant predictors of greater self-esteem. The Spearman coefficient value (r=-0.316, p < 0.001) confirmed a statistically significant negative correlation between PIDAQ and self-esteem. Only 34% of respondents expressed satisfaction with their teeth. Dissatisfaction about the smile was primarily attributed to the arrangement and positioning of their teeth (32.2%). Financial constraints were identified as the main barrier for seeking interventions to improve smile satisfaction (39.5%).

結論:

歯科審美の心理社会的影響が大きい学生は、自尊心が低い傾向がみられた。

CONCLUSION: Students experiencing a greater psychosocial impact of dental aesthetics tended to exhibit lower self-esteem.