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小児の歯科恐怖と不安の管理における非薬理学的行動介入の有効性:系統的レビューとメタアナリシス
Effectiveness of Nonpharmacological Behavioural Interventions in Managing Dental Fear and Anxiety among Children: A Systematic Review and Meta-Analysis.
PMID: 38470648
抄録
背景:
非薬理学的行動介入(NPBI)は、就学前および就学児童の歯科恐怖と不安(DFA)を緩和するために歯科医によって採用されてきた。この系統的レビューとメタアナリシスの目的は、12歳未満の小児のDFAを軽減するためのさまざまなNPBIの有効性を調査することである。
BACKGROUND: Non-pharmacological behavioural interventions (NPBIs) have been employed by dentists to alleviate dental fear and anxiety (DFA) among preschool and school children. The aim of this systematic review and meta-analysis was to investigate the effectiveness of different NPBIs in reducing DFA among children aged below 12.
方法:
就学前・就学児童におけるNPBIの有効性を評価するランダム化比較試験を同定するため、4つの電子データベースを用いて包括的検索を行った。2名のレビュアーが独立にスクリーニングを行い、関連研究を選択し、バイアスのリスクを評価し、質的および量的統合のために関連データを抽出した。
METHOD: A comprehensive search was conducted using four electronic databases to identify randomised controlled trials that assess the effectiveness of NPBIs among preschool and school children. Two reviewers independently screened and selected the relevant studies, evaluated the risk of bias, and extracted relevant data for qualitative and quantitative syntheses.
結果:
合計66件の論文が研究の対象となった。より侵襲的な歯科処置時を除き、ディストラクションテクニックの使用は、tell-show-do法と比較して、有意に低い自己評価不安、良好な協力、および低い脈拍数をもたらすことが判明した。しかし、バーチャルリアリティ、モデリング、視覚的教育法、tell-show-do、その他のNPBIが小児のDFAを減少させる有効性については、一貫性のない結果が報告された。
RESULT: A total of 66 articles were included in the study. Except during more invasive dental procedures, the use of distraction techniques was found to result in significantly lower self-rated anxiety, better cooperation, and lower pulse rate compared to the tell-show-do method. However, inconsistent results were reported regarding the efficacy of virtual reality, modelling, visual pedagogies, tell-show-do and other NPBIs in reducing DFA among children.
結論:
年齢層、NPBIの実施方法、実施した歯科治療、DFAの評価に用いた測定尺度が異なるため、各研究はかなりの異質性を示した。
CONCLUSIONS: The studies exhibited substantial heterogeneity due to varying age groups, methods of implementing NPBIs, dental treatments performed, and measurement scales employed in the evaluation of DFA.