あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Spec Care Dentist.2024 Mar;

閉塞性睡眠時無呼吸症候群の口腔内装置治療に関するYouTube動画のコンテンツの質と信頼性:系統的分析

Content quality and reliability of YouTube videos on oral appliance therapy for obstructive sleep apnea: A systematic analysis.

PMID: 38520058

抄録

はじめに:

健康情報源としてのYouTubeの人気は、査読がないために信頼性に懸念を抱かせる。そこで本研究では、閉塞性睡眠時無呼吸症候群(OSA)の口腔内装置治療に関するYouTube動画の内容の質と信頼性を評価した。

INTRODUCTION: YouTube's popularity as a health information source raises concerns about credibility due to the absence of peer review. Therefore, this study assessed the content quality and reliability of YouTube videos related to oral appliance therapy for obstructive sleep apnea (OSA).

方法:

動画は2023年8月20日にGoogle Trendsで決定された用語を用いて体系的に検索された。動画は事前に定義された基準に基づいて含まれ、2人の研究者が独立して評価した。動画のデモグラフィックを抽出した。動画の品質は、オーディオビジュアル(AV)品質、動画情報品質指数(VIQI)、グローバル品質スコア(GQS)、および修正DISCERNツール(mDISCERN)を用いた信頼性を用いて評価した。高コンテンツビデオと低コンテンツビデオは、カスタマイズされた10点満点の採点システムに基づいて定義された。採点システムの検査者間および検査者内の信頼性を算出した。

METHODS: Videos were systematically searched on August 20, 2023, using terms determined through Google Trends. Videos were included based on predefined criteria and independently assessed by two researchers. Video demographics were extracted. Video quality was evaluated using audio-visual (AV) quality, video information and quality index (VIQI), global quality score (GQS), and reliability using a modified DISCERN tool (mDISCERN). High and low-content videos were defined based on the customized 10-point scoring system. Inter- and intra-examiner reliability of scoring system were calculated.

結果:

ほとんどの動画は教育的なもの(46.3%)で、歯科睡眠医学の専門医が発表したもの(42.6%)、素人向けのもの(63%)であり、その大半は米国発のもの(79.6%)であった。最終的に54本の動画は、高コンテンツ(n=29、54%)と低コンテンツ(n=25、46%)に分類された。高コンテンツの動画は、再生回数、コメント数が多く、動画時間も長かった(7.07±6.04分)。総VIQI、mDISCERN、GQS、TCSにおいて、高コンテンツ動画と低コンテンツ動画の間に有意差(p<.05)が観察された。GQSとTCS(r=0.721)、mDISCERNとVIQI(r=0.649)、GQSとVIQI(r=0.601)、AV品質とVIQI(r=0.531)の間に中等度の相関が認められた。

RESULTS: Most videos were educational (46.3%), presented by dental sleep medicine specialists (42.6%), and aimed at laypersons (63%), with the majority originating from the United States (79.6%). The final 54 videos were categorized as high-content (n = 29, 54%) and low-content (n = 25, 46%). High-content videos had more views, comments, and longer video durations (7.07 ± 6.04 min). Significant differences (p < .05) were observed among high and low-content videos in total VIQI, mDISCERN, GQS, and TCS. Moderate correlations were found between GQS and TCS (r = 0.721), mDISCERN and VIQI (r = 0.649), GQS and VIQI (r = 0.601), and AV quality and VIQI (r = 0.531).

結論:

本研究は、OSAに対する口腔内装置治療に関するYouTube動画の内容の質と信頼性がさまざまであることを明らかにし、教育的価値を高め、信頼できるエビデンスに基づいた情報を患者に提供するためのガイドラインの必要性を強調した。

CONCLUSION: The study highlights variable content quality and reliability of YouTube videos on oral appliance therapy for OSA, emphasizing the need for guidelines to enhance their educational value and deliver reliable, evidence-based information to patients.