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JMIR Res Protoc.2024 May;13:e52649.

病院システムにおける患者の知覚的苦痛と不安の軽減におけるバーチャルリアリティの効果:混合法研究のプロトコル

Effectiveness of Virtual Reality in Reducing Perceived Pain and Anxiety Among Patients Within a Hospital System: Protocol for a Mixed Methods Study.

PMID: 38722681

抄録

背景:

病院システム内では、多様な患者層が、治療的救済や必要な健康データを提供する低侵襲的手技を受けるが、しばしば不安や痛みを伴うと認識される。このような感情は、意識があり鎮静剤や全身麻酔を使用せず無能力の状態で処置を受ける患者に特に関連する。このような感情に対処するために、薬理学的な疼痛管理や局所麻酔クリームが使用されている。しかし、気晴らしに基づく方法は、このような処置にしばしば関連する痛みを伴う経験や不快感を修正する非薬理学的な手段を提供することができる。最近の研究では、気晴らしは不安や痛みを軽減し、結果として患者の体験を改善する有用な方法であると支持されている。バーチャルリアリティ(VR)は、没入感のあるユーザー体験を提供する新しい技術であり、患者が意識している処置にしばしば関連する否定的な経験や痛みを軽減するために、気晴らしに基づく方法で操作することができる。患者の痛みや耐えがたい苦痛の管理が不十分であれば、短期的・長期的な転帰が起こりうることを考えると、医療従事者は、医療上不可欠な処置中の患者の幸福感を向上させることが課題である。

BACKGROUND: Within hospital systems, diverse subsets of patients are subject to minimally invasive procedures that provide therapeutic relief and necessary health data that are often perceived as anxiogenic or painful. These feelings are particularly relevant to patients experiencing procedures where they are conscious and not sedated or placed under general anesthesia that renders them incapacitated. Pharmacologic pain management and topical anesthetic creams are used to manage these feelings; however, distraction-based methods can provide nonpharmacologic means to modify the painful experience and discomfort often associated with these procedures. Recent studies support distraction as a useful method for reducing anxiety and pain and as a result, improving patient experience. Virtual reality (VR) is an emerging technology that provides an immersive user experience and can operate through a distraction-based method to reduce the negative or painful experience often related to procedures where the patient is conscious. Given the possible short-term and long-term outcomes of poorly managed pain and enduring among patients, health care professionals are challenged to improve patient well-being during medically essential procedures.

目的:

このパイロットプロジェクトの目的は、様々な病院環境、特に腫瘍科病棟で腰椎穿刺処置や骨髄生検を受ける患者において、他の非薬理学的介入と比較して、不安や疼痛管理に対する気晴らしに基づく介入としてVRを用いることの有効性を評価することである、麻酔センターまたは外科センターで骨折のために神経ブロックを受けている患者、歯科クリニックでクリーニングを受けている患者、循環器科クリニックでアブレーション処置中に意識のある患者、腎臓内科クリニックで腎生検中に覚醒している患者などである。これは、他の医療環境における追加研究の枠組みを提供するものである。

OBJECTIVE: The purpose of this pilot project is to assess the efficacy of using VR as a distraction-based intervention for anxiety or pain management compared to other nonpharmacologic interventions in a variety of hospital settings, specifically in patients undergoing lumbar puncture procedures and bone marrow biopsies at the oncology ward, patients receiving nerve block for a broken bone at an anesthesia or surgical center, patients undergoing a cleaning at a dental clinic, patients conscious during an ablation procedure at a cardiology clinic, and patients awake during a kidney biopsy at a nephrology clinic. This will provide the framework for additional studies in other health care settings.

方法:

1回の来院で、本研究の対象となる患者は、知覚される恐怖、不安、痛みのレベルについて、手技前および手技後の簡単なアンケートに回答する。手技の間、研究補助者が患者にVRヘッドセットを装着し、患者は手技で感じる痛みを紛らわすためにVR体験を受ける。参加者の血圧、心拍数、呼吸数などのバイタルも、施術前、施術中、施術後に記録される。

METHODS: In a single visit, patients eligible for the study will complete brief preprocedural and postprocedural questionnaires about their perceived fear, anxiety, and pain levels. During the procedure, research assistants will place a VR headset on the patient and the patient will undergo a VR experience to distract from any pain felt from the procedure. Participants' vitals, including blood pressure, heart rate, and rate of respiration, will also be recorded before, during, and after the procedure.

結果:

本研究はすでに進行中であり、その結果、対照群と比較して、知覚される痛みが1.00減少し、知覚される不安が0.3減少することが支持された(10段階のリッカート尺度による)。VR介入群では、快適さの平均評価は5点満点中4.35点であった。

RESULTS: The study is already underway, and results support a decrease in perceived pain by 1.00 and a decrease in perceived anxiety by 0.3 compared to the control group (on a 10-point Likert scale). Among the VR intervention group, the average rating for comfort was 4.35 out of 5.

結論:

本研究により、患者の不安や痛みに対する認識をどのように変化させることができる可能性があるかについて、より深い洞察が得られるであろう。さらに、対照群と比較したVR介入を提供する際の業務効率に関する指標は、日常診療におけるこのような技術の実現可能性と統合に関する洞察を提供する。

CONCLUSIONS: This study will provide greater insight into how patients' perception of anxiety and pain could potentially be altered. Furthermore, metrics related to the operational efficiency of providing a VR intervention compared to a control will provide insight into the feasibility and integration of such technologies in routine practice.

国際登録報告書識別子(irrid):

derr1-10.2196/52649。

INTERNATIONAL REGISTERED REPORT IDENTIFIER (IRRID): DERR1-10.2196/52649.