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J Dent Anesth Pain Med.2024 Jun;24(3):195-204.

小児の局所麻酔時の歯科治療不安の緩和に対する万華鏡、仮想現実、およびビデオゲームの有効性:無作為化臨床試験

Efficacy of kaleidoscope, virtual reality, and video games to alleviate dental anxiety during local anesthesia in children: a randomized clinical trial.

PMID: 38840651

抄録

背景:

ディストラクションは、患者の注意を不快な処置からそらすために用いられる技術である。本研究は、小児の侵襲的歯科処置中の不安と疼痛の軽減における万華鏡、バーチャルリアリティ、およびビデオゲームの有効性を評価することを目的とした。

BACKGROUND: Distraction is a technique used to divert a patient's attention from unpleasant procedures. This study aimed to evaluate the effectiveness of kaleidoscopy, virtual reality, and video games in reducing anxiety and pain during invasive dental procedures in children.

方法:

6~9歳の小児66名を、局所麻酔投与中の3群に無作為に割り付けた:グループ1(万華鏡)、グループ2(バーチャルリアリティ)、グループ3(携帯ビデオゲーム)である。子どもたちの不安は、処置前、処置中、処置後の3つの時点において、生理学的測定(心拍数)を用いて評価された。主観的尺度として、Raghavendra, Madhuri, and Sujata pictorial scaleを処置の前後に用いた。痛みの主観的尺度は、Wong-Baker Faces Pain Scaleを用いて評価した。データはKruskal-Wallis検定およびWilcoxon符号順位検定を用いて統計的に分析した。

METHODS: Sixty-six children aged 6 to 9 years were randomly assigned to three groups during local anesthesia administration: Group 1 (kaleidoscope), Group 2 (virtual reality), and Group 3 (mobile video games). The anxiety of the children was evaluated using physiological measures (heart rate) at three different time points: before, during, and after the procedure. The Raghavendra, Madhuri, and Sujata pictorial scale was used as a subjective measure before and after the procedure. Subjective measures of pain were assessed using the Wong-Baker Faces Pain Scale. The data were statistically analyzed using the Kruskal-Wallis and Wilcoxon signed-rank tests.

結果:

群間比較では、気晴らし前、気晴らし中、気晴らし後の3群間で、不安スコアの生理学的測定値に統計的に有意な差はみられなかった。Raghavendra、Madhuri、Sujata絵画的尺度の得点が気晴らしの前後で評価されたが、統計的に有意な差は観察されなかった。3群のうち、第2群の小児は疼痛スコアの有意な減少を示した。

RESULTS: In the intergroup comparison, there were no statistically significant differences in the physiological measures of anxiety scores between the three groups before, during, and after distraction. Raghavendra, Madhuri, and Sujata pictorial scale scores were assessed before and after distraction, but no statistically significant differences were observed. Among the three groups, the children in Group 2 showed a significant reduction in pain scores.

結論:

万華鏡やビデオゲームと比較して、バーチャルリアリティは、小児の局所麻酔投与中の歯科恐怖、不安、痛みを軽減するための有望な気晴らし技術である。

CONCLUSION: Compared with kaleidoscopes and video games, virtual reality is a promising distraction technique for reducing dental fear, anxiety, and pain during local anesthesia administration in children.