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Front Psychol.2024;15:1344970.

歯学部に通う歯学生の心理生理的ウェルビーイング:不安、バーンアウト、勤務後の遂行能力、勤務中の24時間生理的調査

Psychophysiological wellbeing in a class of dental students attending dental school: anxiety, burnout, post work executive performance and a 24 hours physiological investigation during a working day.

PMID: 38845771

抄録

目的:

我々の知る限り、歯学部の学生を対象に、ストレス、不安、バーンアウト、24時間勤務中の生理的指標、勤務後および休暇から戻った後の実行機能パフォーマンスについて評価したことはない。

AIM: To the best of our knowledge, dental school students have never been evaluated for stress, anxiety, burnout, physiological indexes during a 24-h working day, and executive function performance post-work and post-work after returning from vacation; therefore, this research has been conducted.

方法:

パドヴァ大学歯学部にて、4年生の学生16名を対象に、試験期間から離れた場所でデータを取得した。歯科用チェアでの臨床活動中および勤務中に、皮膚電気活動(EDA)、心拍変動(HRV)、心拍数(HR)を記録した。参加者のストレスは知覚ストレス尺度(PSS-10尺度)、不安は全般性不安障害質問票(GAD-7)および状態特性不安目録(STAI-Y-2)、燃え尽きはマスラック・バーンアウト目録(MBI-HSS)で測定した。実行機能はロンドン塔テスト(TOL-R)を用いて評価した。

METHODS: Data were acquired at the Dental School of the University of Padua on 16 students in their 4th year, far from the exam session. While performing clinical activity on the dental chair and during a working day, electrodermal activity (EDA), heart rate variability (HRV), and heart rate (HR) were recorded. Participants' stress was measured with the Perceived Stress Scale (PSS-10 scale) and anxiety with the General Anxiety Disorder Questionnaire (GAD-7) and State-Trait Anxiety Inventory (STAI-Y-2), while burnout with the Maslach Burnout Inventory (MBI-HSS). Executive functions were evaluated using the Tower of London test (TOL-R).

結果:

3人の学生(2F/1M)がGAD-7スコア≥10であった。5人の学生(4F/1M)が特性不安を示した。85%の参加者が中等度のストレスを感じていた。MBI-HSSでは、7人が感情的疲労、7人が非人格化で高得点を示した。TOL-Rの成績(M=15.85、SD=4.01)は規範値<0.00001を下回った。休み明けの2回目の検査では、正常値を示した。EDAは子どもの治療中に高く(<0.05)、ANOVAは労働時間中に高いHRを示し(<0.001)、HRVは男性で高かった(<0.001)。

RESULTS: Three students (2F/1M) had a GAD-7 score ≥ 10. Five students (4F/1M) showed trait anxiety. Moderate levels of perceived stress were reported in 85% of participants. MBI-HSS showed that 7 participants scored high on emotional exhaustion and 7 on depersonalization. TOL-R performance (M = 15.85, SD = 4.01) was below the normative value  < 0.00001. A second test, after the holidays, showed normal values. EDA was higher during children's treatment ( < 0.05), ANOVA showed high HR during working time ( < 0.001), and HRV was higher in males ( < 0.001).

結論:

評価したサンプルサイズに基づき、歯科学生であることは、ストレス、不安、バーンアウトに中程度の影響を与える一方、休息によって緩衝される実行機能には強い影響を与えることが報告された。

CONCLUSION: Based on the sample size evaluated, it is reported that being a dental student has a moderate impact on stress, anxiety, and burnout while a strong impact on executive functions buffered by rest.