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Minerva Dent Oral Sci.2024 Jun;

歯科漂白:患者の知覚と満足度

Dental bleaching: patient perception and satisfaction.

PMID: 38869835

抄録

背景:

歯の漂白は、歯の変色による審美的な問題を改善するために歯科衛生士や歯科医によって行われる一般的な処置である。この処置に対する患者の意見は、個人的な経験、期待、個人の感受性によって異なる可能性がある。本研究の目的は、専門家によるブリーチング治療とホームブリーチング治療に対する患者の満足度と関連する感受性を評価することである。

BACKGROUND: Teeth bleaching is a common practice performed by dental hygienists and dentists to correct aesthetic problems due to dental discoloration. Patients' opinions on this procedure may be different according to their personal experiences, expectations and individual sensitivities. The aim of this study is to assess the degree of satisfaction and related sensitivity of patients to professional and home bleaching treatment.

方法:

12個の多肢選択式質問からなる質問票を、一般人口の625人に提出した。質問項目は以下の通りである:1)患者の年齢と喫煙の有無、2)個人的な満足度、3)治療後の歯の知覚過敏。質問票の全変数の記述的分析を行い、変数間の統計分析はカイ二乗検定とフィッシャーの正確検定で行った。

METHODS: A questionnaire consisting of 12 multiple-choice questions was submitted to 625 subjects among general population. These were related to: 1) patient's age and whether the patient is a smoker; 2) personal satisfaction; and 3) post-treatment tooth sensitivity. Descriptive analyses of all variables in the questionnaire were performed, and statistical analyses between variables were carried out by Chi-square test and Fisher's exact test.

結果:

調査対象者のうち66%がホームブリーチングを行い、残りは歯科医院で治療を行った。33%の患者が以前に歯の漂白を受けたことがあり、95.7%がその治療に満足したと回答した。このうち、術後に知覚過敏を経験したと報告したのは36.4%のみであった。ほとんどの患者(91.3%)は、ブリーチング治療を受ける前に専門的なスケーリングを受けていた。

RESULTS: Of the people surveyed, 66% performed home bleaching, while the remaining performed the treatment in a dental office. Thirty-three percent of patients had previously undergone teeth bleaching and the 95.7% stated that they were satisfied with the treatment. Of these, only 36.4% reported experiencing postoperative hypersensitivity. Most patients (91.3%) received professional scaling before undergoing bleaching treatment.

結論:

歯のホワイトニング治療に対する患者の満足度は、患者によって異なる可能性があり、治療効果と適合性の強力な指標となる。満足度を最大化し、前向きで充実した患者体験を保証するためには、適切なコミュニケーション、慎重な管理、および個別の患者評価が鍵となる。

CONCLUSIONS: Patient satisfaction with tooth whitening treatment can vary from patient to patient and represents a strong indicator of treatment efficacy and suitability. A proper communication, careful management and individualized patient assessment are key to maximizing satisfaction and ensuring a positive and fulfilling patient experience.