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J Dent Educ.2024 Jun;

歯内治療用ファイルの破折に対する認識は、歯学部の第1学年の学生と歯科教育者に有益か?アンケート調査

Can perception of fractured endodontic files benefit 1st degree dental students and dental educators: A questionnaire-based survey.

PMID: 38881523

抄録

目的:

本研究の目的は、(i)歯内療法ファイル破折(EFS)に関する歯学部学生(1st degree dental students)の認識とその回避に関する知識を評価すること、および(ii)歯科教育者が、より良い理解のために学生主導のコースを構想・設計する際の一助とすることである。本研究の理論的根拠は、学習者と教育者の双方に、知識の自己評価/付与を助け、歯内療法分野におけるシンプルかつ革新的な現代的教育方法を考案するためのツールを提供することであった。本研究では、この限界を明らかにするために、1つの施設からの自己報告データセットを利用した。

PURPOSE: This study aimed (i) to assess the perception of dental undergraduate (1st degree dental students) learners about endodontic file separation (EFS) and knowledge of its avoidance, as well as (ii) to aid dental educators in conceptualizing and designing student-directed courses for better understanding. The rationale of this study was to provide both learners and educators with a tool to help self-assess/impart knowledge and devise simple yet innovative modern ways of teaching in the field of endodontics. The study utilized a self-reporting dataset from one institution to disclose this limitation.

資料:

以前の研究で検証された自記式質問票を、15 の多肢選択式質問からなるオンラインの Google フォームリンクに変換した。このアンケートは、4年生および5年生の歯学部1年生100人に配布された。統計解析にはピアソン・カイ二乗検定を用いた(p<0.05)。

MATERIALS: A validated self-administered questionnaire from a previous study was converted into an online Google form link consisting of 15 multiple-choice questions. This was distributed to 100 Year 4 and Year 5 1st degree dental students. Pearson chi-square test was used for statistical analysis (p < 0.05).

結果:

回答率は81%であった。学習者の大多数は、高齢者の永久歯(100%)の臼歯後歯に歯内療法を行うことがEFSを引き起こすと回答した(95.1%)。また、99%がEFSは性別に依存しない因子であると回答し、72.8%が患者の不安がEFSを引き起こすと認識し、88.9%が先端3番目が器具破折を起こしやすく予後が最も悪いと回答した(95.1%)。術者の役割、歯冠フレア、エチレンジアミン四酢酸(EDTA)ゲル、歯内治療器具の洗浄、器具の再使用、器具の選択がEFSの発生に影響すると回答したのは、それぞれ100%、93.8%、100%、92.6%、100%、97.5%であった。手用ファイルは71.6%が破折すると回答し、ステンレス合金製ファイルは86.4%が分離しやすいと回答した。

RESULTS: The response rate was 81%. The majority of the learners expressed that performing endodontic treatment in permanent (100%) posterior teeth of old-aged people causes EFS (95.1%). Ninety-nine percent answered that EFS was a gender-independent factor, 72.8% perceived that patient anxiety leads to EFS, and 88.9% said that the apical third was more prone to instrument fracture and had the poorest prognosis (95.1%). Hundred percent, 93.8%, 100%, 92.6%, 100%, and 97.5% of respondents, respectively, perceived that the role of operator, coronal flare, ethylenediaminetetraacetic acid (EDTA) gel, cleaning endodontic instrument, reusing instrument, and choice of instrument affects the occurrence of EFS. A total of 71.6% said hand files fractured, while 86.4% perceived that stainless steel alloy files separated easily, and 69.1% of learners perceived that EFS occurred often during the cleaning and shaping stage.

結論:

歯学1年生のEFSに対する認識およびEFS回避に関する知識は良好であった。本研究の結果から、歯学教育担当者が採用・設計した歯学1年生の臨床実習コースおよび学習モジュールが適切であることが確認された。

CONCLUSIONS: The perception of 1st degree dental students regarding EFS and knowledge of its avoidance was good. Results from this study confirmed that the 1st degree dental students' clinical training courses and study modules adopted and designed by their dental educators were well-suited and appropriate.