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Br Dent J.2024 Jun;

国際う蝕分類管理システム(ICCMS)に対する専門家の認識:実用的無作為化臨床試験

The professional perception of the International Caries Classification and Management System (ICCMS): a pragmatic randomised clinical trial.

PMID: 38902437

抄録

はじめに 国際う蝕分類管理システム(ICCMS)は、う蝕の診断、リスク評価、および総合的なエビデンスに基づく治療方針の決定を標準化するために開発された。方法 ICCMSの基準を用いるグループと、専門家の経験に基づく基準(非ICCMSグループ)の2つのグループに知覚に関する質問票を実施した。オンライン質問票には、努力と満足度を測定するための定量的尺度の質問と、どちらかの基準システムを使用することによる歯科医師の肯定的および否定的な認識を収集するための2つの自由形式の質問が含まれていた。アンケートは研究実施から6ヵ月後に実施された。結果 両グループとも、高いレベルの努力と満足度を示した。ICCMSを使用した専門家は、診断の改善(71.4%)と患者ケアの標準化(43%)を挙げ、より肯定的な認識を報告した。しかし、問診票や記録の数の増加(58%)、臨床セッションの長期化(43%)、患者の欠席率の上昇(29%)といった否定的な側面も指摘された。結論 ICCMSを使用した専門家は、診断や患者のモニタリングに利点が見られ、システムを肯定的に捉えていた。しかし、臨床現場での専門家によるシステムの使用を強化するために、自動化と簡素化という点で改善の余地がある。

Introduction The International Caries Classification and Management System (ICCMS) was developed to standardise caries diagnosis, risk assessment and treatment decisions based on overall evidence. To evaluate its criteria in practice, a clinical trial assessed professionals' perceptions of two caries management systems.Methods A perception questionnaire was administered to two groups: one using ICCMS criteria and the other based on professional experience criteria (non-ICCMS group). The online questionnaire included quantitative scale questions to measure effort and satisfaction and two open-ended questions to collect the positive and negative perceptions of dentists by using either criteria system. The questionnaires were administered six months after the study's implementation.Results Both groups showed high levels of effort and satisfaction. Professionals using ICCMS reported more positive perceptions by citing improved diagnosis (71.4%) and standardised patient care (43%). However, they also noted negative aspects, such as increased number of questionnaires and records (58%), longer clinical sessions (43%) and higher rates of patient absenteeism (29%).Conclusion Professionals who used the ICCMS had a positive outlook on the system, with benefits seen in diagnosis and patient monitoring. However, there is room for improvement in terms of automation and simplification to enhance the professional use of the system in the clinical setting.