日本語AIでPubMedを検索
教育と健康の勾配:社会情動スキルの役割の再検討
The education-health gradient: Revisiting the role of socio-emotional skills.
PMID: 38924908
抄録
教育-健康勾配は、教育と健康の両方が未観測の社会的情緒的スキルと関連しているために膨らんでいるのだろうか?我々は、健康行動とアウトカムにおける勾配は、細かいパーソナリティ・ファセットを考慮することで約15~50%減少し、さらにローカス・オブ・コントロールを考慮することで最大50%減少することを発見した。しかし、従来のBig-Five尺度の集計では、勾配への寄与ははるかに小さい。我々は、兄弟固定効果を用いて遺伝子と幼少期の共有環境からの寄与を相殺し、順序不変の方法で勾配を構成要素に分解した。親の背景や客観的に測定された診断やケアの利用に関する情報を含む、質の高いデンマークの行政登録とリンクした大規模な調査(N = 28,261)に依拠した。また、健康行動において最も重要な因子は「外向性」であり、この因子は介入において調整可能であることが示されている。
Is the education-health gradient inflated because both education and health are associated with unobserved socio-emotional skills? We find that the gradient in health behaviors and outcomes is reduced by about 15 to 50% from accounting for fine-grained personality facets and up to another 50% from Locus of Control. Traditional aggregated Big-Five scales, however, have a much smaller contribution to the gradient. We use sibling-fixed effects to net out the contribution from genes and shared childhood environment, decomposing the gradient into its components with an order-invariant method. We rely on a large survey (N = 28,261) linked to high-quality Danish administrative registers with information on parental background and objectively measured diagnoses and care use. Accounting for Locus of Control yields the strongest gradient reduction in self-rated health status and objective diagnoses (30%-50%), and in health behaviors the most important factor is Extraversion, a skill that has been shown to be malleable in interventions.