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J Orthod.2024 Sep;51(3):258-269.

10~14歳の学童におけるいじめの有病率と性質、および不正咬合との関連:英国南東部における横断的研究

Prevalence and nature of bullying in schoolchildren aged 10-14 years and its association with malocclusion: A cross-sectional study in the South East of the UK.

PMID: 39267318

抄録

目的:

英国南東部の10~14歳の学童におけるいじめの有病率およびいじめと不正咬合の関係を調査すること。

OBJECTIVE: To investigate the prevalence of, and relationship between, bullying and malocclusion in schoolchildren aged 10-14 years in the South East of the UK.

デザイン:

横断コホート研究。

DESIGN: Cross-sectional cohort study.

設定:

英国南東部の小中学校16校。

SETTING: Sixteen primary and secondary schools in South East of the UK.

参加者:

参加に同意した10~14歳の小学生。

PARTICIPANTS: Schoolchildren aged 10-14 years who were consented to participate.

方法:

アンケートを用いていじめの有病率と性質を測定した。不正咬合の特徴および矯正治療の必要性は、臨床検査によって評価され、矯正治療の必要性指数(IOTN)歯科的健康度(DHC)および審美的要素(AC)によって決定された。

METHODS: The prevalence and nature of bullying were measured using a questionnaire. Traits of malocclusion and the need for orthodontic treatment were assessed by clinical examination and determined by the Index of Orthodontic Treatment Need (IOTN) Dental Health (DHC) and Aesthetic components (AC).

結果:

698人の参加者について完全なデータが収集された。いじめられたと定義された人数は68人(9.7%)であった。性別、民族、年齢によるいじめの有病率の差はなかった。男女混合校ではいじめの割合が高かった(= 0.03)。IOTN DHC ( = 0.01)およびAC ( = 0.01)で測定したオーバージェット ( = 0.02)および/または治療の必要性が高い参加者は、いじめの割合が高いと報告した。男女間でいじめの全体的な有病率に差はなかったが、男児は女児よりも身体的ないじめ(<0.001)と名前を呼ばれること(= 0.03)を経験する可能性が高かった。

RESULTS: Complete data were collected for 698 participants. The number defined as being bullied was 68 (9.7%). There was no difference in the prevalence of bullying between gender, ethnicity or age. Higher rates of bullying were reported in mixed sex schools ( = 0.03). Participants with an increased overjet ( = 0.02) and/or a greater need for treatment, as measured by IOTN DHC ( = 0.01) and AC ( = 0.01), reported higher rates of bullying. While there was no difference in the overall prevalence of bullying between genders, boys were more likely than girls to experience physical bullying ( <0.001) and being called names ( = 0.03).

結論:

いじめられることと不正咬合の特定の特徴との間には有意な関係が認められた。

CONCLUSION: A significant relationship was evident between being bullied and certain traits of malocclusion.