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医学教育における障害保健:スタンフォード大学医学部における試験的カリキュラムの開発、実施、評価
Disability health in medical education: development, implementation, and evaluation of a pilot curriculum at Stanford School of Medicine.
PMID: 39296898
抄録
背景:
障害者は、医療を受けるための障壁、医療提供者の否定的な態度、医療従事者に対する障害に関する教育の欠如により、著しい医療格差に直面している。医師は、障害のある患者と接する際に不快感を感じると報告し、格差に拍車をかけている。
BACKGROUND: People with disabilities face significant healthcare disparities due to barriers to accessing care, negative attitudes of providers, and lack of education on disabilities for healthcare professionals. Physicians report discomfort when interacting with patients with disabilities, adding to the disparity, warranting research on medical school education.
目的:
(1)必修カリキュラムにおける2時間の短い介入、(2)ワークショップやパートナープログラムを通じて障害者との交流を含む9週間の選択コース。これらの介入により、障害者に対する態度と共感が改善され、学生の不安が軽減されると予測した。
OBJECTIVE: Two educational interventions were structured: (1) a brief 2-h intervention in the mandatory curriculum and (2) a 9-week elective course which included interactions with individuals with disabilities through workshops and partner programs. We predicted that both of these interventions would result in improvements in attitude and empathy toward individuals with disabilities and reduce student anxiety.
方法:
2018-2019学年度に、54名の学生が2時間の介入のためのアンケートに回答し、8名の学生が2時間の介入と選択コースを修了した。介入前、介入後、介入後遅延調査(介入後調査から3ヵ月後)において、障害者に対する態度、共感、不安に関する検証済みの調査を用いて、学生の態度を測定した。
METHODS: During the 2018-2019 academic year, 54 students completed the surveys for the 2-h intervention and 8 students completed the 2-h intervention and elective course. Pre-, post-, and delayed post-intervention surveys (3 months after post survey) measured students' attitudes, using validated surveys on attitudes, empathy and anxiety toward individuals with disabilities.
結果:
どちらの教育介入も障害者に対する態度の改善をもたらした。しかし、学生は選択コース終了後、障害を持つ患者をケアする準備ができていると感じたと報告したのみであった。選択コースでは、学生の不安レベルが有意に低下したが、2時間コースでは低下しなかった。3ヵ月後の遅延分析によると、どちらの介入も、障害者をケアする際の態度および行動の変化に持続的な影響を与えた。
RESULTS: Both educational interventions resulted in improved attitudes toward individuals with disabilities. However, students reported only feeling prepared to care for patients with disabilities after the elective course. The elective course, but not the 2-h course, significantly decreased student anxiety levels, likely due to more individual time working with individuals with disabilities. Delayed analysis after 3 months showed that both interventions had a lasting impact on attitudes and behavior change when caring for individuals with disabilities.
結論:
医学教育は、障害者に対する医学生の態度および行動を改善するのに有効である。2時間のセッションは、態度のわずかな改善につながる。しかし、より多くの時間を割いて障害者に接することで、学生の態度、不安、および心構えがより改善される。
CONCLUSION: Medical education is effective at improving medical students' attitudes and behaviors toward individuals with disabilities. A 2-h session can lead to a modest improvement in attitudes. However, more dedicated time and exposure to persons with disabilities results in a greater improvement in students' attitudes, anxiety and preparedness.